Темата предизвика задочен спор между Борисов и Петков

През настоящата седмица управляващите трябва да успеят да вземат няколко важни решения, сред тях - парите за строителство и поддръжка на пътища, които фирмите очакват да получат. Заради скандали между партиите в управлението решение още няма. 

Дължимите суми трябва да се изплатят максимално бързо. Премиерът Кирил Петков обаче беше категоричен, че пари „на сляпо” няма да се дават. Трябва да стане ясно по какъв механизъм и контрол сумите ще потекат от държавата към фирмите. Очаква се диалогът да се поднови утре в извънредна комисия по регионалното развитие. Вече са входирани и два проекта - на ИТН и на ПП.  

Състоянието на пътищата в страната и броят на дупките по тях доведоха до размяна на задочни реплики между премиера и лидера на ГЕРБ Бойко Борисов. „Пускам новините и чувам господин Бойко Борисов да казва: „Преброих 3 000 дупки, като карах по пътя към София”, посочи Петков.

Експерти: Корупцията на пътя убива

С изказването си на път към Добрич преди дни бившият министър-председател критикува правителството за поддръжката на пътищата. Днес Петков отговори така: „Ами как са били построени тези магистрали, за да имаме 3 000 дупки за 100 дни”, попита той.  

Главен проблем според премиера е, че основни ремонти са извършвани като пътна поддръжка. „Гаранциите са много по-ниски. Когато гаранциите са много по-ниски качеството е по-ниско. Имаме вътрешнокоалиционен спор. Сега ние трябва да похарчим над 1 млрд. за ремонти, които са били направени в миналото”, обясни Петков.

Предложението - половината пари да се изплатят максимално бързо, а другите след проверка на свършеното и на качеството. „Не защото се съмняваме в МРРБ или Агенция пътища, а защото тези договори са били направени неправилно”, каза министър-председателят.

Пътните строители готвят нови протести

Зад предложението застават от „Демократична България” и БСП. Така още утре ще заседава извънредна регионална комисия. „Държавата е взета за заложник от порочни практики. За да може да бъде решен проблемът, парламентът трябва да бъде гарант”, коментира депутатът от ПП Настимир Ананиев.

„За МРРБ най-големият проблем пред нас е, че ние към момента сме в абсолютна невъзможност да поддържаме републиканската пътна мрежа”, обясни зам.-регионалният министър Явор Пенчев.

Именно заради това в своето предложение от „Има такъв народ” настояват Народното събрание да даде право на Пътната агенция да възлага ремонти и да довърши започнатите, а как да се плати - да реши Министерският съвет.

„Всички сме на мнение, че трябва да бъдат изплатени дължимите суми за реално свършени ремонти на изпълнителите и единственото нещо, по което трябва да постигнем съгласие, е механизмът за контрол по тези плащания”, добави Пенчев.

НС отхвърли всички предложения за разплащане с пътните строители

„Плащаме 100% от парите за лятно и зимно почистване. Останалата част от парите ги плащаме, но ако фирмите поемат 6-годишна гаранция върху ремонтните дейности”, подчерта депутатът от ДБ Ивайло Мирчев.

Междувременно пътните строители потвърдиха - национален протест в сряда ще има. „Няма как да вярваме, при положение, че за една година получихме всякакви обещания от държавните институции”, посочи председателят на Браншова камара „Пътища” Стефан Чайков.  

Автомобилният състезател Димитър Илиев влиза в екипа на премиера Петков. Той ще бъде част от Държавната агенция „Безопасност на пътищата” към Министерския съвет.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.