В МС се проведе извънреден брифинг във връзка с прекратените от АПИ поръчки за ремонт и поддръжка на пътища

Държавата е лишена от пътно поддържане в следващите от 6 - 7 месеца. Това е времето, необходимо за провеждането на една обществена поръчка. Накърнен и застрашен е общественият интерес и здраве. Това заяви заместник-министърът на финансите Андрей Цеков на извънреден брифинг във връзка с прекратените от Агенция „Пътна инфраструктура” в края на юни обществени поръчки за ремонт и поддръжка на пътища. Управляващите разбират за проблема  едва в  началото на тази седмица.

„Предпоставя се, че пътната поддръжка следва да продължи да се изпълнява по настоящите договори. Самите те страдат от редица пороци", заяви Цеков. По думите му действията и бездействията на АПИ на практика „изчегъртват всеки опит за оздравяване на държавната политика в областта на пътищата". Той заяви, че заради констатираните нарушения следва да се търси административна и наказателна отговорност от отговорните лица.

Пътни строители на протест: Очакват се транспортни блокади в цялата страна

„С тези действия е накърнен общественият интерес. Липсата на зимно пътно поддържане ще застраши обществения живот и здраве. В резултат на тези действия и бездействия се предпоставя, че пътната поддръжка следва да продължи да се изпълнява по съществуващите договори, които биха представлявали единствената възможност да се осигури зимно и текущо поддържане“, посочи Цеков. 

Той припомни, че съществуващите договори страдат от редица пороци, установени от две междуведомствени групи, както и че са обект на проверка от няколко институции. 

АПИ поддържа една порочна система, допълни зам.-министърът на финансите, давайки няколко примера.

„По инхаус процедури в последните години са възложени и впоследствие - превъзложени, дейности на стойност над 3,6 млрд. лева. Примерите са ясни - АМ „Хемус" (2,7 млрд. лв.) и пътя Видин - Ботевград (900 млн. лв.). Налице са и данни за манипулиране на процедури за възлагане на обществени поръчки. Разходваният ресурс надвишава дори прогнозните стойности на самите обществени поръчки", съобщи Цеков и добави, че най-пресният пример е решението за възлагане на магистралата Русе – Велико Търново - при прогнозна стойност на поръчка 981 млн. лв. за 1,5 млрд. лв.

 

 

Зам.-министърът отбеляза и нарушения по рамковите споразумения за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. От 2019 г. до началото на 2021-ва са сключени 34 договора за 757 млн. лева за ремонт и поддръжка. Въз основа на тези контракти, чрез текущи извънредни месечни задания, са възложени дейности за 3,4 млрд. лв. Това означава, че прогнозната стойност е надвишена многократно, а това е в разрез с практиката на Съда на Европейския съюз. Той постановява, че при изчерпване на въпросната прогнозна стойност, дадено споразумение трябва да бъде прекратено.

Заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Ивайло Стайков посочи, че е разбрал за мотивите на пътната агенция от изнесената информация в интернет и не е присъствал на разговори, водени за това защо се налага прекратяването на процедурите.

Депутатът от „Продължаваме Промяната“ Настимир Ананиев, който е и председател на парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, заяви, че комисията предстои да заседава извънредно по темата, за да търси решение на проблема. 

„Искаме да се разплатим, но с коректния бизнес. Това са около 20% от заданията, които са проверени. Другите трябва да бъдат проверени от ДНСК. Трябва да се провери по какъв начин се е случвало строителството, защото имаме сигнали, че на места не се е случвало, но се очаква да бъде платено“, каза още Ананиев. 

Целия брифинг по темата гледайте във видеото.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.