Разказва „Дойче Веле”

Залата на Берлинската филхармония e открита преди 60 години. В началото обаче някои музиканти не са искали да свирят в нея.

Защо? Разказва експертът по архитектура Дмитрий Сухин пред „Дойче Веле”.
 
Берлинската филхармония е една от най-известните концертни зали. „По време на строителството, анодизираният алуминий се появява на пазара, давайки възможност на архитектите да добият трайно оцветена метална обвивка на сградата. Тук можете да го видите искрящо и блестящо като бижу”, казва Дмитрий Сухин.

Уникалната архитектура на филхармонията е проектирана от Ханс Шарун. Димитри Сухин също е архитект и специализира със сградите на Шарун. Емблематичната концертна зала е построена в началото на 60-те години. Завършена е в рамките на 3 години. Това е гениален удар на известния архитект. Той планира сцената на оркестъра в средата на концертната зала и местата за публика около нея.

Феликс Клизер - виртуозът, който свири на валдхорна с крака (ВИДЕО)
 
„През 1963 година това била абсолютна новост. Дори скандал. Никога досега музиканти не са били в средата на зала, заобиколени от зрителите”, обяснява Димитри Сухин.

С тази концепция изобретателят Ханс Шарун постига нещо изключително - пространственото разделение гарантира, че музиката може да се възприема много по-интензивно.

„Никое място в залата не е на повече от 30 метра от подиума. Всички компоненти - парапетите, облицовките на седалките, дървото на стените - играят акустична роля. Това са все отразяващи повърхности. Всичко това заедно води до акустика, несравнима никъде по света”, обяснява Димитри Сухин.

Дори таванът може да резонира с музиката, защото е окачен по подвижен начин. Платната и триъгълниците също не са архитектурен трик. Те са акустични усилватели. Подобно на дървеното тяло на виолончело те превръщат концертната зала в огромна резонансна кутия. Концепцията за поставяне на сцената в центъра е копирана от архитекти по цял свят.

„Пространствената програма на филхармонията включва и почетна ложа, но едва ли някой знае.
Почти не можете да я видите, въпреки че има цялото оборудване. Има специален вход и асансьор директно в бокса. Но почетните гости обикновено не сядат горе, а долу в публиката”, обяснява Димитри Сухин.

А освен почетната ложа, на покрива на сградата има още една особеност, за която малко хора знаят - скулптура, която напомня на птица с две големи криле.

Ханс Шарун веднъж описал работата си последния начин - „Хората, пространството и музиката си взаимодействат тук по нов начин”. 

И го постига. Залата на Берлинската филхармония – архитектурен шедьовър, който не е загубил своето очарование дори след 60 години.

Повече гледайте във видеото. То е част от предаването „Евромакс“ на „Дойче веле“, което се излъчва всяка събота от 11.30 ч. и понеделник от 22.30 ч. по NOVA NEWS. Не пропускайте материалите на „Дойче веле“ и в ефира на „Събуди се“ по NOVA всеки уикенд.