Причините за настъпването на инцидента са изцяло в действията на водача на камиона

58 дни след катастрофата, отнела живота на 12-годишната Сияна - шофьорът, който предизвика инцидента, отива на съд. Бързината, с която обвинението внесе делото в съда, дойде след огромен обществен натиск.

С 83 км/ч се е движил камионът, блъснал автомобила, в който е пътувала Сияна. Ограничението в пътния участък е до 70 км/ч за категорията на тежкотоварния автомобил. Това сочат експертизите, които бяха представени на брифинг на прокуратурата. Заключението показва още, че причините за настъпването на инцидента са изцяло в действията на водача на камионаОт 5 до 15 години затвор грозят шофьора

Премиерът с ултиматум и срок от 1 месец да се подобри контролът по пътищата

Прокуратурата е разпитала над 20 свидетели, направени са шест експертизи и следствен експеримент. Обвинението, което ще бъде повдигнато на шофьора, е отделено от разследването, което ще се води за качеството на пътя преди ремонтите, които започнаха на мястото след инцидента.

„Той е карал с несъобразена в конкретния участък скорост. Експертизата посочва, че за да не настъпи инцидентът, е следвало да се движи с 60 км/ч и дори по-ниска скорост, при конкретните условия. Времето е било дъждовно, имало е условия на завои, пълен товар. Той е трябвало да съобрази всички тези обстоятелства”, категорични са от обвинението.


„Доказателствата, събрани по досъдебното производство, касаещи състоянието на пътната настилка в конкретния участък са отделени и изпратени на Софийската градска прокуратура”, обясни наблюдаващият прокурор Христина Лулчева.

„Това, което е изпратено, касае друго престъпление по отношение на други лица. За произшествието е въздигнато обвинение само на това конкретно лице”, уточни Лулчева. На въпрос дали все пак има информация за престъпление на длъжностни лица, тя посочи: „Изпратили сме ги с оглед такива данни, преценката обаче е на друга прокуратура”.

Бащата на Сияна: Системата за пътна безопасност не работи, трябва да има оставки

От прокуратурата обясниха, че водачът на камиона е професионален шофьор с над 42 години стаж„Той следва да има знания за това, че при управление на МПС с товар следва да съобрази скоростта си, за да не допуска нарушаване на правилата за движение по пътищата”, категорична беше тя.

Шофьорът имал нарушения по Закона за движение по пътищата. Връчвани са му наказателни постановления и фишове предимно за превишена скорост. 12 пъти бил санкциониран, последно през 2024 г. Осъждан е за шофиране след употреба на алкохол и за това, че е управлявал МПС, докато е бил лишен от правоуправление. Има три присъди

За всичките си предходни нарушения обвиненият вече е реабилитиран и според закона не са причина сега да получи по-тежко наказание.

Бащата на момичето Николай Попов коментира, че според него има желание от страна на държавата за справедливост по случая и той е сигурен, че ще има такава. Относно присъдите на шофьора на тира, настоя подобни водачи да нямат право да управляват товарни автомобили. „Това е бомба, на която се качват”, смята той.

За предвидената присъда, Попов каза: „Това позволява законът - по това са повдигнали обвинения. Няколко пъти казах, че прокуратурата работи с това, което и дава законодателят. Трябва да има завишение за тези наказания, включително да няма условно осъждане в случай на убийство на пътя”, настоява бащата на Сияна.

Попов, заедно с родители и съмишленици, инициира среща със съответните браншови организации, които да затегнат контрола над водачите. Смята обаче, че това може да се случи и със законодателни промени.

„Единствената мярка, която видяхме реализирана досега, е за задържане на водача и внесения обвинителен акт. Когато убиват децата, отговорността се размива и няма виновни държавни служители. В този случай има такива и съм сигурен, че ще бъдат изправени пред съда, трябва да бъдат изправени. Настоявам да бъде приет закон за отговорността на държавните служители”, добави Попов.

Днес Прокуратурата внесе обвинителния акт за катастрофата. Оттам отчетоха, че разследването е приключило за по-малко от месец и половина.