Според експерти причина за ниските резултати е изцяло новият формат на изпита по БЕЛ

Почти една четвърт от четвъртокласниците не са се справили с изпитите за външното оценяване тази година. 

 

Новият образователен министър започна анализа на резултатите с уговорката, че външното оценяване не цели да стресира ученика, а да анализира – подходящ ли е материалът, начина на преподаване и как се усвоява.


И ето докъде сме – всеки четвърти ученик се е провалил с материала за четвърти клас. 


Решението според новия министър на образованието – обявените за неграмотни да получат втори шанс на есен, т.е. учителите и директорите да работят с тях индивидуално и ако трябва да им преподадат наново материала. 


За една година знанията на четвъртокласниците са се влошили по български език и литература. Ако през миналата година успешнопреминалите са близо 73%, тази година това са 67 на сто от явилите се деца. Експертите обаче смятат,че по-слабият резултат се дължи на смяната на формата на тестовете – слагането на отворени въпроси по всички предмети.


Точно в отворените въпроси обаче децата се затрудняват най-много, показват резултатите. Или по-точно – там, където трябва сами да мислят, разсъждават, тълкуват или да аргументират личен избор в пространственото мислене. На един подобен въпрос пълно са отговорили едва 16 на сто от децата.


Малко по-слаби са резултатите и по-математика, за сметка на това в другите два предмета – човека и природата и човека и обществото - 4-класниците показват по-високи знания. 

 

Националното външно оценяване включва 1871 училища, 59 637 ученици от 4 клас. На изпита по БЕЛ са се явили 56 800, по математика – 56 755, човекът и природата 57 029, човек и обществото – 56 778. Над 95% от учениците са участвали в националното външно оценяване.