Над 80 хиляди от съоръженията са стари, предупреждават експерти

Три четвърти от асансьорите у нас са потенциални убийци. Над 80 хиляди от съоръженията са стари и пътуването с тях е опасно, предупреждават експерти. В същото време поддръжката често се прави фиктивно, показват проверките на Държавната агенция по метрология.

 

По закон на всеки три години трябва да се прави технически надзор на асансьорите у нас, а на всеки десет дни – да минават на поддръжка. Износени въжета, опасни шахти и стари кабини – само част от панормата, която се разкрива пред очите ни, докато минаваме през етажите.

 

„Състоянието на асансьорите е плачевно. Добрата поддръжка гарантира дълъг живот на асансьорите, но нашите асансьори са на по 40-50 години, има и на 80 г. – нима виждате по улиците да се движат коли на 80 години?”, пита Николай Миленков от Българската асансьорна асоциация.

 

Над 80 хиляди от съоръженията са монтирани до 1990-та година и не отговарят на изискванията за безопасност. За безопасността на асансьорите в жилищните постройки следят техници от лицензирани фирми, не винаги ефективно.

 

„За съжаление има доста отклонения – формални проверки, проверки „в бъдеще време” – хващаме протоколи за асансьори, които са проверени за три месеца напред – повишават риска от инциденти”, категоричен е Стефан Цанков от Държавна агенция за метеорологичен и технически надзор.

 

Оказва се обаче че подемни съоръжения, ескалатори и рампи за хора и товари не попадат под надзора на държавата. Така за тяхната безопасност не гарантира никой.

 

Живеещите в блокове със стари асансьори могат монтират врата, която да раздели кабината и в нея да се качват по-малко пътници. Така, едновременно няма да се стигне до аварии и няма да се стига до препълване.

 

При фиктивни технически прегледи се съставят и административни актове, а ако нарушенията станат повече – може да се стигне и до отнемане на лицензи. Все пак всичко това е въпрос и на лична отговорност, тъй като голяма част от съоръженията са в частни ръце.