Преподаватели алармират, че тя ще остане само за математиците

Къде остава информатика в 21-ви век, според новия Закон за предучилищното и училищното образование?  Преподаватели от столичните елитни езикови гимназии алармират, че тя ще  остане само за математиците и ще отпадне от задължителната подготовка на останалите ученици. Какво и колко ще учат гимназистите?


Сега в девети и десети клас в езиковите гимназии задължителната подготовка предвижда по един час информационни технологии и по един час информатика.


„Това, което знаем, е, че информатиката няма да я има като наука в девети и десети клас, както сега”, обясни Мариана Доневска, учител по информатика в I АЕГ в София.


„Когато бяхме на среща с госпожа Кастрева, тя си извади нейните документи и каза да, така е, прави сте”, на мнение е Мими Виденова, учител по информатика в 73-то СОУ в София.
И ние потърсихме заместник-министъра на образованието и науката Ваня Кастрева.
„В едни стари учебни планове е имало такива намерения”, обясни зам.-министърът на образованието Ваня Кастрева.


Колкото и пожълтели да са въпросните планове отпреди 6 години, нови ще се появят едва след приемането на Закона за предуичилщното и училищното образование. А докато го чакаме, старите намерения така и не са забравени, разказва доцент Ангел Ангелов от комисията за учебно съдържание по информатика.


„Преди около година и половина може би, бяхме на същата отправна точка. В момента, в който седнахме да работим, ни казаха: „Да, правете учебна програма по информатика, но само за математическите гимназии”. Но тогава така се случиха нещата в политически аспект, че тази задача отпадна просто - дойдоха избори и нашият проблем остана висящ”, обясни доц. Ангел Ангелов от Математическия факултет на СУ „Климент Охридски”.


Докато проблемът виси, Даниел учи информатика, без да е в математическа гимназия и вече смята да си вади хляба с програмиране.


„Ако не знаех, че го има това нещо, нямаше и да потърся, защото ако търся нещо, трябва да знам какво търся, за да го намеря”, обясни Даниел Папукчиев, ученик в 12 клас в 1-ва английска езикова гимназия.


Какво ще се промени отсега нататък за учениците извън математическите гимназии? На пръв поглед, целта и на учителите, и на министерството е една и съща за всички:


„Не само да бъдат потребители на знанието, но да влязат в логиката на това знание”, каза зам.-министърът по образованието Ваня Кастрева.


Отговор ще чака и въпросът: как? Часовете по информационни технологии започват още в пети клас. Но според учителите обаче, те не стигат децата да се запознаят с програмите, камо ли после и да програмират. В много училища в България задължителната подготовка минава с един компютър за няколко деца, а в село Загоре, например, машините са от миналия век.


Колко време ще прекарва Асен в компютърния кабинет в гимназията - засега от Министерството на образованието не потвърждават опасенията на учителите, че с редуцирането на информатиката, ще се намали и броят на учебните часове.


„Дигиталната компетентност задължително има като елемент, макар и не водещ, знание в сферата на информатиката. Екипът на министерството трудно би си позволил да не гарантира придобиването на ключова компетентност”, на мнение е зам.-министър Ваня Кастрева.


Докато не видят новите учебни планове, преподавателите се съмняват.


Иначе отсега министерството посочва, че повече време за информатика може се отдели, но в задължително избираемите часове – тоест според индивидуалните политики и ресурси на училищата.


Повече по темата гледайте във видеото.