Продуцентът на „Шеф под прикритие“ Явор Попов разкрива какво очаква зрителите в новия формат от 8 февруари в 21.00 ч. по Нова

Дни преди старта на новото предаване „Шеф под прикритие” от 8 февруари от 21.00 ч. по Нова се срещнахме с продуцента на формата Явор Попов, за да разберем какво ще ни разкрие световноизвестната поредица за българските компании и тяхното управление, как се справят шефовете като служители и кои са най-големите изненади, пред които ще се изправят като обикновени работници в своите фирми. Предаването ще запознае не само шефовете, но и зрителите с реалността в тези компании, представяйки реалното лице на българския бизнес.    

С какво риалитото „Шеф под прикритие“ е по-различно от всички други риалити формати, които сме гледали в ефира на българските телевизии?

Аз от години се занимавам с доку риалити формати, в които участникът може да си тръгне, да се ядоса или да се разплаче. Ние стоим до тях и снимаме, което прави предаването много по-трудно за работа, но всичко е естествено, истинско и неподправено. Това, което винаги съм търсил във всяко едно предаване, е то да носи смисъл и позитивизъм на зрителя. „Шеф под прикритие“ притежава всички елементи на съвременната телевизия – екшън, изненади, неочаквани обрати, много емоции, както за шефовете, така и за служителите. В предаването има много силни и неподправени моменти, което го прави и уникално. Това е едно риалити, което показва бизнеса в съвсем друга светлина.Това е нещо, на което българския зрител не е ставал свидетел досега.

„Шеф под прикритие“ е изключително сложен за реализиране формат. Може ли да ни разкажете как организирахте снимките?

„Шеф под прикритие“ изисква голямо проучване, с което стартира работата по формата. Търсим фирми, които отговарят на критериите на формата: големи бизнеси, които имат минимум 200-300 служители, голяма търговска или складова мрежа; бизнеси със сложна йерархия, която разделя и отдалечава служителя от шефа, чрез много междинни звена. Но най-важният критерий според формата е шефът. Той трябва да е демонстрирал във времето ясна обществена позиция, да е показвал отношение към фирмата и към служителите. 

След като открием подходящата фирма и шеф, на когото му е интересно да види какво реално се случва в компанията, стартира същинската ни работа. Тогава трябва да изберем как да го дегизираме, къде да го внедрим и да разберем какво би искал той да научи за бизнеса си. Изключително трудно е да опазим тайната около заснемането на предаването от служителите. За целта използваме различни трикове, маскирали сме снимките като снимки на рекламен или документален филм. Само ако опазим тайната на снимките, ще получим неподправените реакции на участниците в предаването. А емоциите са много силни и зрителите сами ще се убедят в това още с първия епизод на „Шеф под прикритие“.
                                                                                                           
Кое е най-голямото предизвикателство при заснемането на „Шеф под прикритие“ за вас като продуцент?

Това риалити е най-голямото предизвикателство за мен като продуцент в кариерата ми досега. „Шеф под прикритие“ е предаването с  най-гледаната премиера в историята на телевизията -  38,6 милиона зрители са гледали премиерния епизод на предаването в САЩ през 2010 година. Форматът е награждаван редица пъти и е носител на наградата ЕМИ за праймтайм формат от 2012 до 2015 година. На мен и на екипа ми бяха поставени много големи изисквания за заснемането на формата. Трябваше да следваме строго определени правила, както е при всеки формат. Имахме консултанти, които ни обучаваха много преди да стартираме снимките. Това е доста трудно, но и много интересно за мен като продуцент.

Можете ли да издадете малко информация от кухнята на формата и да ни споделите шефове от какви бизнеси ще гледаме от 8 февруари в ефира на Нова?

Характерно и много важно за формата е, че бизнесите, за които разказва, са големи компании с голям брой служители, много обекти в страната, развита търговска мрежа или множество производствени цехове. В първите епизоди на „Шеф под прикритие“ по Нова зрителите ще видят големи компании в сферата на услугите и бързото хранене. Всяка една голяма компания може да стане част от предаването, така че оглеждайте се за новия стажант до вас, защото той може всъщност да е шефът ви под прикритие.

Какво изненадва най-много шефовете?

По време на снимките няколко пъти чувахме от шефовете репликата  „Ако не бях се включил в това предаване, никога нямаше да разбера за този човек!“ Дистанцията между шефа и обикновения работник в големите компании е много голяма и обикновено между тях има още няколко звена. Много често шефа не познава лично своите работници, защото той е делегирал подбора и комуникацията с персонала на управителя или на мениджър „Човешки ресурси“. Директният контакт между шефа и неговите служители поражда много интересни случки и емоции. Те успяват да видят цялото старание, с което техните служители си вършат работата, или точно обратното – виждат как има неща, които „спъват“ бизнеса им. Това действа много разтърсващо на някои от шефовете.

Каква е нагласата на българския бизнес към подобни предавания и участие в тях?

Нагласата е двузначна. Има компании, които отказват да покажат бизнеса си, но хората, които гледат на компанията си като на собствено дете, са готови и искат да видят как реално работи техния бизнес. Те милеят за своя бизнес и са готови да се поучат от ситуациите, на които стават свидетели. Точно на тези шефове емоциите са много силни, защото те преживяват всяка несправедливост, всеки неуспех и всяка победа.

Как форматът може да помогне на компаниите и техните собственици и управители?

„Шеф под прикритие“ дава уникалната възможност на собствениците на компаниите  да видят как реално функционира бизнеса им извън разписаните правила и норми. Те виждат неща, които без този формат не биха могли да видят. Стават част от реални случки от ежедневието на служителите си и разбират как работи всичко отвътре. Някои от ситуациите са позитивни, други не са. Шефовете сами избират дали да поправят някоя несправедливост, на която са станали свидетели, или да поощрят някой работник. Просто формата им дава различен поглед.

Имате голям опит с документални риалити поредици. Как се работи с хора, които нямат никакъв телевизионен опит?

Две са най-важните неща в тази ситуация – търпение и човещина. Тези хора, които снимаме, имат същите емоции като медийно известните лица. На тях обаче им трябва повече време да се отпуснат, да опознаят екипа, за да покажат истинските си емоции. Ние прекарваме толкова време с тях, че накрая ставаме приятели. Това ни помага да заснемем онези емоции, които зрителят очаква да види. Точно тези хора обаче са много искрени и неподправени в емоциите.

Не пропускайте първия епизод на „Шеф по прикритие” на 8 февруари от 21.00 ч. по Нова. Следете Facebook страницата на предаването за още актуални новини, както  и официалния канал във Vbox7.com за интересни видеа от формата.