Разследване на Марин Николов
Поредна скандална обществена поръчка в горския сектор за скъпа хибридна кола под наем с държавни пари – 72 000 лв. годишно. На това се натъкна разследващият журналист Марин Николов. Горските от северноцентралното държавно предприятие в Габрово са обявили поръчката още в края на миналата година, но веднага след медийни публикации са я свалили от интернет.
„Това е един пореден пример за това как шефове на държавни постове се грижат както за лукса на предприятията, които ръковадят, така и за своя. И то с едни пари, които са абсолютно неоправдани”, заяви в „Здравей, България” Марин Николова.
Поръчката се появява на интернет сайта на Горското през ноември. Не е обявена другаде, защото по закон се води малка – за под 66 000 лв. Доставка на употребяван автомобил под наем - нищо особено на пръв поглед. Четем обаче сумата - 60 000 лв. без ДДС. С ДДС това са 72 000 лв. – държавни пари от джоба ни само за година – за една кола.
Четем и изискванията - търси се бензино-електрически пълен хибрид над 220 конски сили, с куп големи и малки екстри, които насочват към конкретна марка и модел. Ясно предопределена кола, още преди официално да изберат доставчика ѝ. Дни, след като Горското пуска публична покана за кандидатите, интернет медия пише статия за поръчката, а след това горските я свалят от страницата си.
В нарушение на закона вече седем месеца те държат в сянка резултата - взели ли са колата или са спрели поръчката. В това време екипът на „Разследване” неколкократно засне директора на предприятието Иван Недков да кара хибриден автомобил, досущ като набелязания. Той заяви, че поръчката е оттеглена със заповед и отрече да кара подобен автомобил.
Дни преди разговора пред камера, хибридният автомобил е паркиран пред северноцентралното предприятие в Габрово, където Недков е директор. Зад волана с бяла шапка и синя риза той излиза от портала. Снимаме го, без да знае как паркира пред дома на свои близки и излиза от колата. Засечен е и на паркинг в Габрово до спрелия хибрид. Друг ден отново го кара из града и пътува с него към имението си в близко село.
В същото време едва сега след интервюто става ясно, че липсващата информация за поръчката в интернет отново се е появила на страницата на предприятието. Вече има и заповед за прекратяване, подписана от директора – кола нямало да се взима, бил нарушен принципът на конкуренция в Закона за обществените поръчки. Файловете в сайта обаче съдържат в себе си електронна информация – кога и на чий компютър са съставени. С няколко действия на клавиатурата разбираме, че появилата се заповед на Недков за спиране на поръчката е създадена като файл не преди 7 месеца, както би следвало, а едва преди дни – на 1 юли, точно след едно от посещенията на екипа на Нова в Габрово.
Виждаме също, че друг файл от документацията - бланка за договор за наем за колата от ноември, е съставен не от горските, а в голяма габровска фирма за търговия с коли. Защо фирма, потенциален кандидат-доставчик ще пише документи на поръчка, преди да е избрана в конкурс? Името на фирмата излиза на екрана като автор на файла. То е изписано и върху регистрационния номер на хибридния автомобил, който директорът скри, че кара.
Всъщност тази габровска фирма неведнъж захранва Горското с автомобили - виждаме името ѝ върху номерата на други 19 луксозни джипа, взети на лизинг с обществена поръчка за над 1 милион лева държавни пари. След всичко това се питаме дали наистина поръчката за скандалния хибрид под наем е била спряна още преди 7 месеца? И въобще спряна ли е тя действително? Ако да, то защо заснетата луксозна кола със същата марка, модел и екстри се пази в тайна?
Отговорите на всички тези въпроси – в „Разследване” в неделя след централната емисия новини.
Междувременно последва реакцията на земеделското министерство. Министър Десислава Танева коментира разследването на Марин Николов.
„Ако се установи неизпълнение на разпорежданията, ще бъдат предприети наказания, включително отстраняване според степента на нарушението”, заяви Танева.
Тя поясни, че е забранено обществени пари да се харчат за наем на скъпа лека кола.
Първата процедура за наем на автомобила спрял самият директор, обясни Танева. После, като разбрали, че колата е лека, министерството спряло и втората.
Според земеделския министър не е изключено скъпата кола да се поддържа с лични пари на Иван Недков.