Ще плащаме ли повече заради вредните газове?

Възможно ли е мерките срещу мръсния въздух да доведат до по-високи данъци за старите коли, които най-много замърсяват околната среда? В края на миналата седмица финансовият министър Владислав Горанов обяви, че сме се превърнали в „гробницата на Европа”. Купуваме „втора ръка” коли със съмнително качество, каза той пред депутатите и отвори дебат за данъка на старите коли. Как ще се отрази това?

Пулмолог: Отказът да се регистрират коли, които замърсяват, няма да реши проблема

Ваня Григорова от КТ „Подкрепа” и Христо Христов от Асоциацията на вносителите на автомобили коментираха тази тема в „Здравей, България”.

Кои коли замърсяват повече – новите или старите? (ВИДЕО)

Ваня Григорова от КТ „Подкрепа” подчерта, че не е ясно какво точно се предлага – увеличение на данъка на старите автомобили или намаляване на този за по-новите. Тя каза, че в момента има отстъпка за коли, които отговарят на определени екологични изисквания.

ЗАЕДНО СРЕЩУ МРЪСНИЯ ВЪЗДУХ: Държавата и гражданите обединяват сили

„Единственият дебат, който можем да проведем в момента е, дали на колите, които са по-мощни, тъй като на тях не се прави отстъпка, дали трябва да им се прави”, каза тя.

ДЕБАТ: Откъде държавата ще получава информация за замърсяването на въздуха?

Христо Христов от Асоциацията на вносителите на автомобили заяви, че дебатът е закъснял, а формулата за определяне на пътния данък е „нелогична и много остаряла”.

За какви неизправности ще спират колите от движение? (ВИДЕО)

„Трябва да се спазят и двата принципа – по-малък данък за новите автомобили и по-голям за старите”, подчерта той и добави, че има „съответните механизми и евростандарти”. Освен това всеки евростандарт е обвързан не само с норми на екологичност и с норми на безопасност, според него.

Продадоха над 17 000 "зелени" билети за градския транспорт в столицата (ВИДЕО)

„Не би трябвало да разглеждаме въпроса дали трябва да си купим нова или стара кола”, каза той. 

„Идеята е, че в България облагането на автомобилите се прекратява на 14-ата година и се получава един феномен "вечен автомобил", който е в страната и данъкът му е един и на 14-ата, и на 30-ата година”, каза той.

СРЕЩУ МРЪСНИЯ ВЪЗДУХ: Кметът на София призова да слезем от колите си

„Колите над 14 г. не спират да плащат”, каза Ваня Григорова от КТ „Подкрепа”.

„От социална гледна точка наистина старите коли в България са прекалено много, но в държава, в която хората са най-бедни в целия ЕС, и в която неравенството е най-голямо, няма как да е другояче”, каза тя. Григорова подчерта, че налагането на такъв данък ще е нелогично, тъй като има заложени мерки в Закона за насърчаване на заетостта, по които се плаща за гориво. Новата мярка ще нулира гореспоменатата, добавя синдикалистът.

Ваня Григорова смята, че въвеждането на необлагаем данъчен минимум и намаляването на ДДС на стоките от първа необходимост „донякъде ще компенсира” мерките за чист въздух.

БЮДЖЕТЪТ НА СОФИЯ: Най-много пари са отделени за почистване и озеленяване

„В момента има отстъпки, но те са за тези автомобили, които са под Евро 3 стандарт и нагоре”, каза Христо Христов. „Не е нормално да има отстъпки за коли на 18 години”. Той подчерта, че трябва да се измисли нова формула, която да стимулира новите коли.

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.