От прокуратурата обясниха, че тази версия вече е била е разгледана, но е отхвърлена

Не високата скорост, а незаключена стрелка на релсовия път е причина за трагедията в Хитрино. Това каза Светослав Първанов - заместник-управител на "Булмаркет", който цитира експертиза, поръчана от фирмата в чужбина, защото български експерти отказали, с мотив, че биха били в конфликт на интереси.

ГОДИНА СЛЕД ТРАГЕДИЯТА "ХИТРИНО": "Булмаркет" прави собствено разследване

Изчисленията показват, че дори влакът да се е движил с по-висока скорост от разрешената, при този вираж на коловозите и броя на вагоните, композицията може да се обърне, ако скоростта надвиши 111,5 км/ч, което не съответства на данните от разследването, посочва БТА.

Локомотивите и първите пет вагона на композицията минават през конкретната стрелка без проблем. Те спират без проблем и на гара Хитрино, без никакви щети въпреки "високата" скорост. Проблемът възниква при преминаването на шести вагон, чиито колела тръгват едновременно по двата коловоза. Дерайлирането е било неизбежно, тъй като стрелката, разделяща двата коловоза е позволила първите колела на вагона да тръгнат по единия коловоз, а вторите колела - по другия коловоз. В резултат на това се къса връзката между шести и седми вагон и влакът дерайлира.

Пострадалите в Хитрино ще получат по 325 лева (ВИДЕО+СНИМКИ)

Цистерната с пропилен не е отговаряла на условията за безопасност и не е трябвало да се движи, пише в заключението. Като цяло жп инфрастрктурата също не била добра, добавят експертите.

Конструкцията на този тип цистерни е с полусферични дъна. Те се оценяват като опасни заради своята крехкост и през 80-те години на миналия век са забранени от производство. За експлоатираните към момента на забраната вагони от този тип са дадени предписания за монтиране на допълнителни защитни елементи, които да гарантират тяхната безопасност до изтичане на експлоатационния им живот.

СЛЕД ВЗРИВА В ХИТРИНО: Жители прекараха първа нощ у дома (ВИДЕО+СНИМКИ)

Два пъти е подавано напрежение в съборената контактна мрежа и така се е стигнало до волтови дъги, които е възможно да са причинили взрива, каза Първанов.

ПРОЦЕСЪТ "ХИТРИНО": Делото срещу машинистите - по бързата процедура

„15 години наблюдаваме нередности по железния път. Така сме излагали на риск не само товари, влакове, а и хора”, допълни той.

От прокуратурата обясниха, че тази експертиза не е доказателство в съдебния процес. „Такава експертиза не е била назначавана нито от органите на досъдебното производство, нито от състава на съда, разглеждащ делото понастоящем”, добавят от държавното обвинение. "Частната експертиза", изготвена от чужди експерти, е поръчана и заплатена от "Булмаркет", но не може да послужи за целите на водения наказателен процес. Обвинението не намира основания за промяна на изводите, основани на експертизи, назначени в хода на проведеното разследване и сочещи високата скорост на навлизане на влаковата композиция в района на гарата като основна причина за инцидента. Тези експертни заключения са разгледали и версията, изтъквана сега от "Булмаркет", но са я отхвърлили като несъответна на събраните по делото доказателства за състоянието на релсовия път”, допълват от прокуратурата.

СЛЕД РАЗСЛЕДВАНЕ НА NOVA: За всички напълно разрушени къщи в Хитрино - максимално обезщетение

Припомняме, че при злополуката през декември 2016-а година композиция с цистерни дерайлира, а последвалият взрив причини смъртта на седем души.

ФАКТИ ЗА ТРАГЕДИЯТА В ХИТРИНО:

* Влак с цистерни избухна край гара Хитрино на 10 декември 2016 г.

* Седем души загинаха.

* Делото „Хитрино” тръгна на 15 януари 2018 г.

* Разследването установи, че инцидентът не е предизвикан от повреди в жп инфраструктурата, не е предизвикан от техническа неизправност на състава и не се касае за техническа неизправност. Причината за произшествието е високата скорост, с която се е движил влака.

* С обивнение са двамата машинисти, които са причинили смърт по непредпазливост на 7 души и тежки и средни телесни повреди на още 14 души.

* Пред съда се изправят машинистите Димитър Михнев и Радослав Петков. 

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК.