В пика на летните отпуски, трафикът към Гърция ще бъде сериозно натоварен

Магистрала "Струма", в участъка между пътните възли Дупница и Бобошево, остава затворена поне до края на месеца. Така, в пика на летните отпуски, трафикът към Гърция ще бъде сериозно натоварен. Ремонтът на моста, повреден от пожара, ще продължи поне 3 седмици.

Все повече стават белезите, които ясно показват, че магистралата скоро няма да бъде отворена. Екип на NOVA видя, че се подменят указателни табели, които показват обходните маршрути. Подменят се и знаците за максимално разрешена скорост. Екипи на място продължават огледа на пораженията. Първоначално разходите по ремонта ще се поемат от АПИ, а след това ще се търсят пари от собственика на цеха за вторични суровини .

Дори при самия строеж на моста на автомагистрала „Струма” край Дупница, собственикът на цеха е трупал материали край съоръжението.

„По неофициални данни на строителите наистина, по време на строителството там са били депонирани по същия начин отпадъци които са почиствали почти ежедневно, за да може да се построи този мост”, заяви инж. Иван Досев - член на УС на Агенция "Пътна инфраструктура".  

ВИЖТЕ СНИМКИ ОТ ПОЖАРА

Това продължило и след пускането на магистралата, макар от РИОСВ – Перник няколко пъти да предупреждавали собственика да почисти района. Според екоинспекцията от АПИ никак не били активни и не направили нищо, за да се освободи моста от вторичните суровини. „За АПИ нямаме информация за активност. Община Дупница прояви активност като самата тя ни сезира да й съдействаме за решаване на този проблем”, заяви Пламен Ангелов, директор на РИОСВ – Перник.

От АПИ обаче твърдят, че са обхождали района постоянно. „Разбира се, ние си имаме регулярни обходи на пътищата. Нашите колеги всеки месец обхождат всички места, които биха били потенциална опасност. В онзи момент, когато сме били сезирани, не сме установили такова нещо”, коментира Иван Досев.

СМЕТИЩЕ ПОД МАГИСТРАЛАТА: Кой е допуснал това да се случи?

До края на следващата седмица собственикът на цеха Кольо Илиев обещава да освободи моста от оцелелите след пожара вторични суровини. Илиев твърди, че няма средства да плаща ремонта на магистралата. „Ще теглим заем и ще плащаме, ако мислят че сме виновни, но с лека ръка не бива да се обвинява човек, който е дал целия си живот за това нещо. Аз не съм строител на магистрали и нищо не разбирам от строителство на магистрали”, каза той.

През годините заради вторичните суровини под моста Кольо Илиев е бил глобяван няколко пъти от РИОСВ - Перник, като за санкции е платили около 20 000 лева.

Магистрала „Струма” остава затворена поне до другата седмица (ОБЗОР)

Магистрала „Струма“ се е разминала на косъм от срутване при пожара край Дупница. Това разказаха пред NOVA строителни специалисти. Материалът, от който е изградено съоръжението, може да изгуби здравината си от високата температура на огъня. Колкото по-горещо, толкова по-пагубно за структурата на моста.

Пътният експерт инженер Владимир Жиянски като проектант е работил по виадуктите на „Витиня“. Той разказва за начина, по който се изграждат подобни съоръжения.

„Вътре има освен бетон и стомана. Те имат различни температурни разширения, вследствие се получават вътрешни напрежения в конструкцията, а освен това, до колкото е порест материал стоманобетонът, вътре има и влага, която с течение на времето се усвоява от цимента”, казва Владимир Жиянски.

Гредите на конструкцията са най-податливи на външни влияния. Избухне ли пожар, въпросът е с каква температура ще гори. „При температура от порядъка на 250 – 300 градуса стоманобетонът губи около 25 % от своите якостни показатели. При температура от 600 – 650 нагоре вече може да се каже, че това не е бетон”, обясни още Жиянски.

„При ниска температура на вода или какъвто и да е препарат, се получава един термичен шок в конструкцията, който допълнително способства за нейното разрушаване”, категоричен е експертът.

В случая със „Струма“ бетоновото покритие на колоните е паднало. Тепърва ще се вади материал от тях и гредите, за да се види каква е структурата на бетона в дълбочина. „Всички тези фактори трябва да се отчетат и да се направят правилни изводи и да се пристъпи към ремонт”, коментира Жиянски.

Изводите трябва да се имат предвид при изграждането на подобни съоръжения вбъдеще. Защото, според експерта, стоманобетонът е негорим материал, но ние успяваме да го запалим.

А пожарната отчита сериозен ръст на огнените стихии. Над 35 000 инцидента са станали от началото на годината. За същия период миналата година, пожарите са били с 10 000 по-малко.

Най-голямо увеличение има при горските пожари. При тях са засегнати повече от 26 000 декара гори.

При инцидентите през 2019 година са загинали 83-ма души.

Репортери: Ивелина Драгнева, Антон Чавдаров

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.