"Талисманът" е без претенции за литературен шедьовър, но не това е задачата на текста

Министерството на образованието обясни избора на разказ, включен в тазгодишното национално външно оценяване в 7 клас. Като причина се сочат многото въпроси, получени във Facebook страницата на ведомството. Седмокласниците трябваше да преразкажат разказа "Талисманът" от варненския учител Красимир Бачков.

Седмокласници на матура (ОБЗОР)

Във Facebook страницата си МОН посочва: "За включване в националното външно оценяване за 7 клас се избира непознат текст за преразказ, а не автор. Подборът на текстовете се извършва от експерти в Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование към МОН. Текстовете трябва да отговарят на определени критерии и да имат сюжет, подходящ за възрастта на учениците. Авторите трябва да докажат, че имат опит с кратки форми на художествена проза.

Използват се и двата подхода за попълване на банката с подходящи текстове – и МОН кани автори, и автори сами предлагат свои разкази.

Текстът за преразказ на националното външно оценяване за 7 клас е инструмент за проверка на умения за преразказ с дидактическа задача за 13-14-годишни ученици. Той трябва да отговаря на следните конкретни критерии:

1. Препоръчителен обем до 650 думи;

2. Класическа композиция, ясна сюжетна линия;

3. Две-три (не особено сложни) описания – може да са на хора, природни обекти, предмети и др.;

4. Кратък диалог/ диалози;

5. Отсъствие на редки/архаични думи или термини, които могат да затруднят възприемането.

Текстът на Красимир Бачков беше част от варианта за изпита, който беше изтеглен вчера сутринта.

Разказът отговаря на посочените по-горе критерии. Той няма претенции да е литературен шедьовър, но не това е задачата на текста за изпита в 7 клас. Непознатият текст за преразказ на изпита в 7 клас няма за цел да възпитава у децата литературен вкус - това се прави чрез изучаваните произведения в учебната програма. Той трябва да отговаря на посочените вече критерии и да проверява езиковата култура и способността на децата в тази възраст да предават ясен сюжет.

Освен това конкретният разказ учи на емпатия, съпричастност и взаимопомощ, показва как благотворителността може да спаси живот, защото е очевидно, че не талисманът, а събраните чрез концертите на ученическия оркестър пари за лечение са помогнали на героинята да оздравее."

Какви езикови задачи решаваха учениците на НВО

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.