Разкопките са от района на град Трън

Възможно е български учени да са открили два нови вида динозаври? Разкопките са от района на град Трън. За да бъде дадено научно име на динозаврите обаче, е нужно да се открият още останки.

Находището в Трън е открито през 2017 година от Латинка Христова и Ралица Богданова. Първите, които изследват материалите, са асистентът и докторант в Националния природонаучен музей Владимир Николов и преподавателят по палеонтология и стратиграфия в СУ "Св. Климент Охридски" доц. д-р Дочо Дочев. „Намерихме най-голямата и разнообразна гръбначна фауна от времето на динозаврите, открита в България - поне два вида динозаври и може би първото за страната летящо влечуго“, посочи Николов.

Какво знаем за динозаврите 200 години след наименуването на първия вид (ВИДЕО)

До неотдавна се смятало, че в България не са бродили динозаври. Картината се променила преди повече от десетилетие, когато са открити фосили край Червен бряг. В наши дни въпросът е дали останките от Трънско принадлежат на нови видове. „Най-вероятно са на нови видове. Ако съберем достатъчно диагностични находки, ще им дадем имена. На този етап сме открили основно кости от задните крайници, от предния крайник и прешлени от опашката“, каза още докторантът в Националния природонаучен музей. По думите на Николов откритите динозаври не са нито сред най-едрите, нито сред най-дребните. „Единият от тях със сигурност е дългошиест динозавър от групата на титанозаврите с дължина между 6 и 8 метра. Има един открит двукрак растителнояден динозавър, вторият вид открит в Трън. Той също е по-дребничък - може би 4-5 метра“, посочи той.

За да си представим колко внушително изглежда екземпляр около 4-5 метра, отиваме в Софийския университет за среща със скелета на Дейнотериум – родственик на слоновете и на изчезналите мастодонти. „Това е най-добре добре запазеният скелет в света, като 90 процента от неговите кости са истински”, обяснява доц. Дочев.

Учени откриха нов вид летящ динозавър (СНИМКИ)

И той, и Николов са категорични – с новите открия се попълва едно от празните места в палеонтологичната карта на света.

Не изпускайте ритъма на деня! Последвайте ни в Google News Showcase