На снимката: Анна Габровска, ръководител на отдел „Култура и човешки капитал“ във "Филип Морис България"
Опитният професионалист оглавява отдел „Култура и човешки капитал“ във водещата международна компания
Уникален подход към служителите, възможности за кариерно развитие и стимул за иновации – с всички тези ценни за всеки работодател подходи и постижения може да се похвали компанията „Филип Морис Интернешънъл”. Водещата международна компания с над 170-годишна история има присъствие в 180 страни и над 80 000 служители по целия свят. В България фирмата разполага с повече от 140 висококвалифицирани кадри.
„Филип Морис Интернешънъл” поставя културата на работното място като основен приоритет, а служителите в компанията са двигателят на нейната транформация. Екипът на отдел “Култура и човешки капитал” във „Филип Морис България” отлично разбира значението на грижата за благосъстоянието на служителите, за развитието на устойчивостта на работното място, за изграждането на организация, която дава възможност на всички хора да бъдат себе си. Ръководител на отдела е Анна Габровска - професионалист с над 20 години опит в областта на човешките ресурси в големи международни организации. Социолог по образование, тя започва кариерата си като журналист, а впоследствие професионалният ѝ път преминава през компании като "Coca-Cola HBC България" и "Deloitte България". Присъединява се към екипа на "Филип Морис България" през 2019 г.
Иновативният подход на компанията Филип Морис Интернешънъл, която преобръща представите за цяла една индустрия, намира своето отражение върху различни програми за подбор и задържане на кадри. Тази година Филип Морис България активно развива две програми, насочени към хора с различен опит. Едната е международната лидерска програма Game Changers, която стартира като пилотна от България преди повече от две години, а през 2024-та се надрагжда и, освен България, вече включва филиалите на Филип Морис Интернешънъл в съседните държави Гърция и Румъния.
„С нея искаме да привлечем хора с опит в областта на маркетинга и продажбите, които са готови да предизвикат себе си и в рамките на две години да осъществят ротация на две позиции в различни функции, но и в различни държави. Целта ни е тези нови колеги да опознаят индустрията и бизнеса ни, да разберат визията ни, да навлязат плавно в организацията, докато в същото време им даваме възможност да работят в реалния бизнес и да натрупват опит в различна организационна среда”, разкрива Анна Габровска. Тя допълва още, че за програмата се търсят хора с амбиция, хъс и готовност за бързи промени. А онези, които вече са преминали през инициативата, вече са сменили по три различни роли в компанията и са се придвижили крос-функционално и в йерархията на организацията.
Компанията развива и изключително успешно програма за млади таланти - IMPACT. Тя дава възможност на хора, наскоро завършили университет или с опит от 1-2 години, да стартират кариера в мултинационална корпоративна среда, да работят по реални проекти и с ментори, които са изключителни професионалисти.
„В рамките на шест месеца те получават структурирана подготовка и обучения. Успехът на програмата е много висок в последните години - поне 30% от участвалите в IMPACT остават да работят при нас”, казва още Габровска. Визията на компанията за бъдеще без дим и иновативният подход, пък са сред основните притегателни сили за младото поколение.
Според Анна Габровска тайната на задържането на опитните служители е в умението на мениджмънта да говори открито с тях и да знае реално как се чувстват. Въпросните разговори (Employee listening) се провеждат по различни начини – чрез няколко проучвания в годината, по време на неформални, но нарочни срещи между изпълнителния директор и различни групи хора, в рамките на общи срещи на всяко тримесечие, чрез срещи между служител и пряк ръководител (минимум четири пъти годишно), чрез дни на отворени врати на отдел „Култура и човешки капитал“.
„Така разпознаваме знаците за това как се чувстват служителите много по-ясно - както на ниво организация, така и индивидуално. От друга страна се стремим да предоставяме на служителите важните за тях неща: прозрачни възможности за кариерно развитие, възможности за подобряване на техните способности. Грижим се за тяхното благосъстояние, но градим тези планове на базата на проведени предварителни разговори с тях и по този начин отговаряме до много висока степен на техните нужди и очаквания”, обяснява ръководителят на отдел „Култура и човешки капитал“.
Анна Габровска, ръководител на отдел „Култура и човешки капитал“ във "Филип Морис България"
Основните философии, които „Филип Морис” изповядва в грижата за служителите си, са ценностите на компанията, с които демонстрира, че именно хората са най-важният капитал и компанията я е грижа за тях - за физическото, менталното и финансовото им благосъстояние. За целта се организират множество инициативи за подпомагане на благоприятната работна среда.
„Насърчаваме времето заедно: всеки първи понеделник на месеца закусваме заедно, всеки последен четвъртък се събираме в края на работния ден, имаме общи тиймбилдинг събития от по няколко дни, които съчетават бизнес и забавление. Признаваме успехите на отделните хора и екипите чрез различни монетарни и немонетарни награди, споделяме професионалния опит на колегите на отделни срещи, празнуваме националните ни празници, като подаряваме на служителите книги от български автори”, разяснява Анна Габровска.
Според нея именно подходът за подпомагане благосъстоянието на служителите във Филип Морис България отличава компанията от конкуренцията. Сред основните приоритети в тази насока са запазването на баланса между работа и личен живот, физически активности, семинари за организиране на личните финанси, насърчаване на здравословно хранене. Фирмата има и политика за предоставяне на 6 допълнителни седмици отпуск за млади татковци над това, което държавата предоставя. На младите майки пък се изплащат 4 пълни заплати. Освен това заетите в компанията имат опция и за работа от разстояние, която наричат SMART work и позволява в 60% от работното време да се работи от локация, различна от офиса.
„Изключително важно за нас е да споделяме общи ценности. Тази година например представихме обновените ни ценности на вътрешно събитие и помолихме колеги да споделят лични истории, свързани с поведенията, които ценим. Събитието имаше огромен успех сред служителите, но и е част от цялостен процес да продължим да говорим за нашата вътрешна култура, свързана с това, че ни е грижа за колегите и бизнеса, че работим по-успешно, когато го правим заедно, че искаме да сме иноватори и пионери на пазара”, казва в заключение ръководителят на отдел „Култура и човешки капитал“ Анна Габровска.
Редактор: Маргарита Стоянчева