От 2022 г. само завършилите 10-и клас ще могат да стават шофьори
От 2022 г. само завършилите 10-и клас ще могат да стават шофьори.
Плащаш изследването в лаборатория, ако си бил пиян, при тест на пътя.
3 месеца без книжка и 1000 лв. глоба за шофиране в насрещното или в аварийната лента по магистралите
Служебно ще прекратяват регистрацията на автомобили, ако до 2 месеца новият собственик не отиде в Пътна полиция, за да я зачисли като своя. Това е една от промените в Закона за движение по пътищата (ЗДП), които ще бъдат публикувани в “Държавен вестник” след приемането им на второ четене в парламента. Това е 73-ата редакция на ЗДП.
Досега хиляди българи караха колите си, без да ги регистрират в срок. Така, когато ги снима камера, от полицията първо започваха да търсят собственика по регистрация. Когато го открият, за да му връчат фиша, се оказваше, че той е продал автомобила си преди време, и го доказва с договор. Нерегистрирането на колите в Пътна полиция от новите им собственици или закъснението с години доведе и до други неуредици. Отсега нататък всеки, който се договори с продавач и сключи договор пред нотариус за избраната от него кола, ще има 2 месеца да я регистрира в Пътна полиция. След това автоматизираната информационна система ще заличава регистрацията служебно. Това става възможно с новата електронна връзка между Нотариалната камара и МВР, чрез която ще се обменя информация за регистрираните коли и сключените договори за покупко-продажба, и която ще започне да действа от януари 2018 г. Досега такава нямаше. С промяната всеки, който се договори с комшията, избере кола от сайт или от автокъща, ще трябва да посети Пътна полиция, за да я регистрира на свое име. В противен случай ще шофира нерегистриран автомобил с всички последствия от това.
Новият купувач на стар автомобил ще може да подаде заявление за талон предварително, ако няма да сменя номерата на колата.
За новите си придобивки шофьорите ще имат срок от 1 месец да ги регистрират в общината по постоянен адрес, а не както беше досега - 2 седмици. Ако пропусне обаче, ще бъде глобен с 200 лв., освен че ще прекратят служебно регистрацията на колата му.
Поредните промени в ЗДП премахват и недомислица в досега действащите норми, които обаче важат замо за София, защото се отнасят за релсите на трамваите. Записано е, че колите нямат право да се движат по релсите в участъците, когато има платно за тях. Изключение се прави за автобуси и тролеи от редовните линии на градския транспорт, които могат да се движат по релсовия път. Досега ЗДП предвиждаше колите, които са върху релсите на трамваите, да ги освободят възможно най-бързо, когато градската железница приближава, и да я пропуснат да премине.
Само завършилите 10-и клас ще могат да получават шофьорски книжки, но след влизане в сила на Закона за образованието през 2022 г., пише още в промените. Досега водачи ставаха всички с основно образование и навършени 18 г. Така цигани с купени дипломи за 8-и клас ставаха шофьори. От 2022 г. ще трябва да започнат и средно образование и да завършат успешно 10-и клас, ако искат законно да седнат зад волана.
Други важни промени са свързани с проверките за алкохол и наркотици на пътя. Отсега нататък, който откаже тест с техническо средство на място, а иска да отиде на изследвания, няма да може да се придвижва със собствената си кола, дори и да не е употребил алкохол. Така шофьорът ще трябва да търси начин да се придвижи до най-близката лаборатория или районно управление на МВР, където ще има доказателствен анализатор. Както и досега шофьорите, на които тестът отчете над 1,2 промила алкохол в кръвта, ще бъдат придружавани за допълнителни изследвания от служителя на полицията.
Тези, които са седнали пияни зад волана, ще плащат изследванията си в лаборатория след теста на пътя, пише още в промените в ЗДП, но това ще става от януари 2018 г. Ако медицинското изследване докаже, че концентрацията на алкохол в кръвта е над 0,5 промила, шофьорът ще плати допълнително освен глобата по закон. С предишните промени се уреди, че за това нарушение ще се взема и книжката. Ако пияният реши да не плаща изследванията си, той няма да си получи свидетелството за управление на МПС, когато наказанието му изтече.
Предвиден е обаче и обратният вариант - разходите да останат за сметка на МВР. Това ще се случва, когато тестът с техническо средство на пътя е отчел, че водачът е пиян, но лабораторното изследване докаже, че не е бил. Така например на пътя устройството отчита над 0,5 промила, но доказателственият анализатор или лабораторното изслеване покаже по-малко, шофьорът няма да плаща и няма да бъде глобяван.
Ватманите също ще попадат под ударите на закона, ако откажат тест за алкохол на пътя, пише в промените в закона. Това ще важи и за водачи на т.нар. самоходни машини като багери, комбайни и много други, които се използват в услугите. 2 години и 2 хил. лв. глоба очакват тези, които откажат тест за алкохол при проверка на Пътна полиция.
3 месеца без книжки 1000 лв. глоба чакат всеки, който се движи в аварийната лента на магистралата, без да има основателна причина за това. Тази промяна влезе в закона в последния момент заради зачестилите инциденти. Същото е наказанието и за шофиране в насрещното на аутобана или скоростния път. Над 150 са глобените за шофиране в аварийната лента от началото на 2017 г., когато влязоха в сила поредните промени в ЗДП.