Това предвижда проектът на Закон за пътните превозни средства, публикуван за обществено обсъждане
Първата регистрация на автомобили да се извършва не от КАТ, а от частни фирми, които разкрият специални пунктове за идентификация и проверка на техническата изправност.
Това предвижда проектът на Закон за пътните превозни средства, публикуван за обществено обсъждане, пише Труд.
Законът е нов и е последният от трите, на които трябва да се раздели сега действащият Закон за движение по пътищата (ЗДвП). Първите два проекта – на бъдещ ЗДвП и на Закон за водачите МПС, бяха пуснати за обсъждане още през януари т.г. Третият проект се забави повече от 6 месеца, именно заради споровете между “Пътна полиция” и Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” – бившите КАТ и ДАИ, кой да прави първоначалните регистрации. Според експерти проектът задоволява и лобистки интереси на фирмите, които внасят автомобили и имат собствени бази за гаранционно обслужване. Те ще получат бизнес за милиони като отварят и частни пунктове.
В мотивите към проекта е записано, че годишно в България се извършват 300 000 нови регистрации на превозни средства, от които около 40 000 са фабрично нови, останалите са внос втора ръка, главно от страни от ЕС. Затова било от изключително значение да се повиши контролът на проверките за техническа изправност, което щяло да подобри и качеството на въздуха, и безопасността по пътищата.
Пунктовете на КАТ няма да останат пусти. Там ще се преглеждат ведомствените коли на МВР и други служби за сигурност, като и всяка кола, за която има съмнение за пренабити номера, превъртян километраж или фалшификация на документите, с които пристига от чужбина. Снимка Юлиан Тодоров
Но все пак с отварянето на частни пунктове каналите на КАТ няма да останат празни. 28-те бази на “Пътна полиция” в страната ще получат лицензи, каквито имат и частниците, за да преглеждат и регистрират служебните автомобили от своето и други ведомства и структури, свързани с националната сигурност, се казва в проекта. Шпионската Държавна агенция “Технически операции” (ДАТО), която се занимава със следене, подслушване на телефони и дебнене в интернет, ще си направи собствен пункт, защото никой не бива да знае с какви автомобили, микробуси или мотори работи.
Всяко превозно средство, влязло в България, ще получава паспорт от автомобилната администрация още преди да се е сдобило с български номера. За всички останали 3 638 720 автомобила в страната (данните са за 2018 г.) инспекторите са длъжни да поддържат регистър с техническо досие за всяка кола. Ще се записват всички показания от периодичните прегледи, има ли изменения в конструкцията, колко показва километражът, претърпяло ли е катастрофи и какви ремонти са правени.
Регистърът на ДАИ ще обменя данни с регистъра на КАТ, който ще продължава да съществува, като е в него все още ще се записва собствеността на превозното средство. Когато получи документите от частния пункт, собственикът на току-що купената от вносител кола, пак ще ходи в КАТ, но без самия автомобил. От проекта не става ясно къде ще се монтират табелите – дали в частния пункт или отново в КАТ, но този въпрос ще бъде уреден по-късно с наредба на вътрешния и транспортния министър.
Мерки срещу автосервизи фантоми
До 5000 лв. глоба за самозван майстор, 500 лв. – ако сам си ремонтираш колата
Всеки майстор с работилница, цех или автосервиз в страната трябва да се регистрира в ДАИ, откъдето ще получи удостоверение, даващо му правото да се занимава професионално с поправки и ремонти на превозни средства. Ако работи без подобен лиценз, той може да бъде наказан с глоба от 1000 до 5000 лв. Също 5000 лв. ще плаща, ако не допусне проверяващи в обекта, а 1000 лева ще му струва, ако не издаде фактура или касова бележка за свършената работа, пише в проекта на Закон за пътните превозни средства.
Любопитното е, че друга административно наказателна разпоредба определя глоба от 500 лв. за всеки, който извършва ремонт и техническо обслужване в нарушение на изискванията на закона или наредбите, тоест – по този текст може да бъде наказан и всеки българин, който реши да си смени крушката на фаровете, свещите и кабелите или сам да си купи и смени някоя част по колата.
Автосервизите са длъжни да дават 6 месеца гаранция на клиента след всеки ремонт, да представят списъци с хората, които работят при тях и квалификацията им, използваните машини, уреди и оборудване. Авторите на закона обясняват това като мерки срещу сервизите фантоми и сивия сектор.
ДАИ ще поддържа регистър на автосервизите. Няма да се записват никъде само ведомствените сервизи на МВР , МО, шпионската ДАТО и НСО, която вози управниците.
Дейностите, по които се регистрират автосервизите
1. Механични ремонти и техническо обслужване;
2. Ремонт, възстановяване и подмяна на автомобилни гуми;
3. Каросерийни ремонти, възстановяване на покрития, смяна на автостъкла;
4. Монтаж, ремонт и обслужване на системи за газ и метан;
5. Ремонтно-възстановителни работи на възли агрегати и детайли;
6. Диагностика и електро-ремонтни работи;
7. Автоключарски дейности.
Разрешено е да се извършва и осма – мобилна услуга по една от изброените по-горе 7 дейности. Всеки майстор или сервиз може да се регистрира по една, по няколко или по всичките дейности.
При съмнение – прегледи в „Пътна полиция”
Най-високата глоба от 10 000 лв. е за шеф на пункт
Ако при проверка инспекторът от частен пункт забележи пренабиване на номера, подправяне на съпътстващи документи или превъртане на километража, той е длъжен да съобщи на МВР, иначе го заплашва глоба от 5000 лв. Всяко съмнително превозно средство ще бъде задържано и пращано в пунктовете на КАТ. Там трябва да установи истинската му идентификация, дали е издирвано по света и у нас, както и да започне разследване кой е фалшифицирал документи или показанията на километража. Най-високата глоба в проекта – 10 000 лв. е за лице, което издаде документ за идентификация и/или преглед на техническата изправност на автомобил, без да има разрешение.
Без никакви мотиви
Забраняват регистрация на возила с десен волан
Автомобил с десен волан. Не се знае колко е опасен, но го забраняват.
Без никакви мотиви, авторите на новия проект забраняват категорично да се издава първоначална регистрация на автомобили и камиони с десен волан, които те наричат “произведени за ляво движение”. Текстът се отнася само за внасяните занапред, но по пътищата в страната от години се движат много подобни автомобили. КАТ обаче не си играе да води статистика колко катастрофи са станали с тях. Освен това за автобуси не е забранено, а точно те возят най-много хора и катастрофите с тях водят до най-много жертви.
Друга недомислица в бъдещия Закон за превозните средства праща представителите на Комисията за защита на потребителите да ходят рамо до рамо с инспектори от ДАИ и полицаи от КАТ в хайки по магазини и автосервизи. Чиновниците от КЗП ще получат основни функции да следят пусканите на пазара резервни авточасти, като и дали не се появяват за продажби несертифицирани велосипеди, мотопеди и прочие дребни двуколесни (засега без тротинетките). От КЗП ще имат право на свободен достъп до обектите за търговия с пътни превозни средства или части за тях, да изискват сертификати за съответствие, да вземат образци и мостри, да съставят задължителни предписания и да пишат актове на нарушителите.
Според регламент за търговията с части втора употреба
Кметовете натоварени да контролират автоморгите
Сделките с употребявани части за пътни превозни средства ще могат да се извършват между две лица, поне едно от които е регистриран търговец, представител на автосервиз или притежава разрешение да прибира автомобили за скрап по Закона за управление на отпадъците, пише в бъдещия Закон за пътните превозни средства.
Така човек няма да има право сам да си разглоби и продаде колата на части с обяви по интернет например, а трябва да търси задължително лицензиран купувач.
Търговците на употребявани части за автомобили, част от които са и собственици на автоморги, ще се регистрират не в ДАИ или в КАТ, а при кмета на общината, където се намира обектът им. Авторите на проектозакона натоварват общините със задължението да поддържат местни регистри на фирмите за авточасти втора ръка, да им издават удостоверения, да ги контролират и да им отнемат разрешителните, ако не спазват закона. Дава се право и на общинските съвети да определят таксите, които ще прибират от подобни търговци.
Ако фирмата е на чужденец, или в управителните й органи има такъв, той трябва да представи бележка, че в родината си не е осъждан за кражби, участие в престъпна групи, данъчни и финансови престъпления. За българските граждани тази справка щяла да се прави служебно.
5000 лв. е глобата за търговец на авточасти втора ръка, който няма удостверение за регистрация, а 7000 лв. ако изобщо не отговаря на условията, при които да получи лиценз. Ако не даде фактура и касова бележка, санкцията му е 3000 лв.