Bobby Ilinov
Пътник и багаж. Багаж и пътник. Две неразделно свързани неща при всяко пътешествие, най-вече в чужбина, особено при далечни полети със самолет. Поради което веднага след слизане от самолета, пътникът първо гледа до багажа си да се добере и търси движещата се гумената лента (conveyor belt for baggage - на англ. ез., или накратко само belt), по която се завъртат куфари и сакове. Навсякъде по летищата по света тези ленти са от съществено значение и за това те винаги са добре поддържани и ясно обозначени с електронни табла и модерни телевизионни екрани - големи и с хубава графика на надписите, за да е максимално удобно на пътниците бързо и лесно да се ориентират точно от коя подвижна лента да вземат своя багаж. Уви, на българското междинародно летище това съвсем не е така. Живеем в 21-ви век. В ерата на свръх развитите аудио-визуални технологии, като например: широкоекранни 3D плазми с 4K резолюции, дори холограмни екрани. А в България (страна - членка на Европейския съюз), в София (европейска столица), на новия Терминал 2 на международното летище все още ползват допотопни телевизорчета тип ''Велико Търново'' от времето на Съветския съюз през миналия век, които телевизорчета отгоре на това не работят винаги, когато трябва, а заедно с тях често и самите подвижни ленти блокират и спират да работят. Строителите на летището десетки милиони левове похарчили за какви ли не други излишни ''дизайнерски'' изгъзици на терминала, а пък за едни практични и удобни екрани са спестили няколко хилядарки. То не случайно именно български е лафа: ''Евтини на брашното, скъпи на триците''. Тоест, скръндзи за нещо важно, прахосници за нещо маловажно. Това, с малките и грозни техничеки и морално остарели телевизорчета на новия терминал на международното ни летище, прави грозно впечатление на всички пътуващи - не само на българите, завръщащи се от странство, но (и най-вече!) на гостуващите ни чужденци. Грозна гледка не само чисто естетически като визия, но и като гаф заради честото им спиране (и на екран, и на лента) да работят точно в най-важния момент, а именно: взимането на багажа. Пътниците се объркват, настава суматоха, забавяне във времето и изпускане на други транспортни връзки; няма служители на летището, които да обяснят какъв е проблема, Самия аз неведнъж бях пряк очевидец на случващото се в салона за получаване на багаж. И за да не съм голословен, ще ви приведа пресен пример: На 23 Ноевмри 2015 г. (Понеделник), с вечерен полет от Берлин за София кацнах късно вечерта на новия Терминал 2 на международното ни летище. Положението с лентите за багаж бе следното: ту тръгваха, ту блокираха по средата на процедурата по взимането на багажа от пътниците. Телевизионните екрани не работеха и пасажерите се лутаха къде да си търсят куфарите. Служител на летището нямаше да помогне с информация. Всичко се слуваше на случайно налучкване и на подвиквания един на друг между пътниците, когато някой от тях познае багажа си и се провикне на останалите към коя лента да се пренасочат. Грозната картинка я заснех на видео, за да я направя обществено достояние на колкото се може повече хора, за да провокира дискусия и съответна реакция на компетентните органи, които да се задействат и да бракуват допотопните телевизорчета, а на тяхно място да монтират нови и големи плазмени екрани. Гледайте много внимателно цялото видео и преценете сами дали наистина си заслужава подманя на старите екрани с нови. И забележете , че за търговски реклами залата е окичена с огромни плоски екрани, а пък за информация за пътниците ползват стари TV сандъци, които даже са ги набутали в дъното на лентата, а не отпред, ето защо човек не може отдалеч да прочете какво се изписва на тях, ами трябва буквално да залепи нос за монитора, за да разчете текста. Благодаря ви за вниманието. Надявам се да последвате примера ми и да разпространявате в интернет това клипче, за да не остане проблема да ни затруднява и занапред.