Ева Каралийска
Здравейте, Пиша в тази рубрика, защото не намерих друга по-подходяща за темата, която ще развълнува доста хора след 15 декември. Като гражданин се размислих: какво ще стане с печатната ми винетка догодина? Зная, че вървяхa доста новини и АПИ даваха пресконференции, но за човека навън все още не е ясно какво трябва да направи. Разтърсих интернет новините и се зачетох. Оказа се, че от 15 декември до 31 януари 2019 г. всеки, който има печатна (хартиена) винетка, трябва да я конвертира (регистрира) в електронна. Запитах се къде може да стане това? Прочетох, че или на някакъв сайт (онлайн), или да подава заявление в пунктовете, където продават винетки. Потърсих въпросния сайт. Няма такъв (все още). Запитах се и какви пунктове имат предвид от АПИ, защото сега винетки се продават на много места освен в Областните пътни управления и ГКПП-та – бензиностанциите, касите на Easypay, някои търговски обекти. Попитах и в бензиностанциите, и в Easupay. Никой там не знае за начина и пътя за приемане на заявления от гражданите (като дойдат хора, на бланка ли пишат; на бял лист ли пишат; какво точно пишат - свободен текст ли е това; като го вземе служителят там, на кого го дава, събира ги в папка и къде ги носи…..и как гражданинът ще докаже, че е дал своето заявление….????) Ако пък става електронно, нито една каса на Easypay, и нито една бензиностанция, където се продават винетки сега, не са свързани технически, нито пък някой ги е търсил, за да се случи това и да им бъде обяснено какво и как да правят. Ако пък тези обекти не са предвидени за приемане на заявления, представете си как хората от малките и големите населени места в България ще имат достъп, за да си конвертират винетните стикери.
Ето какво пише в новоизменения Закон за движене по пътищата: Собствениците или ползвателите на пътно превозно средство, закупили хартиен винетен стикер, чиято валидност изтича след 1 януари 2019 г., следва да заявят неговото конвертиране в електронна винетка в срок от 15 декември 2018 г. до 31 януари 2019 г., за да запазят правото си да ползват платената пътна мрежа до изтичане на първоначалния срок на валидност на хартиения винетен стикер.
Реших да проуча сама нещата и да бъда съвсем наясно какво трябва да направя на 15 декември, за да бъда изряден гражданин. След набиране на 18 телефонни номера, показани на страницата на АПИ, и липса на жив човек от другата страна, звъннах в пресцентъра. Зарадвах се, че ми вдигнаха. Отговорът на въпросите ми ще обобщя така:
1.Ако аз не искам или не мога (възрастен човек съм, живея на село…) да регистрирам хартиената си винетка в електронна, няма да бъда глобена. Ако проследяващите камери и устройства ме засекат по номера на колата, КАТ или новоструктурираната Агенция за тол такси ще ме спрат. По думите на Пресценътра, няма да ми бъде наложена глоба, а на място ще конвертират хартиената ми винетка в електронна. Това обаче противоречи на Закона. Там пише, че съм задължена аз сама да го направя. И така е обявено пред медиите и обществеността още през месец август тази година. Да не се окаже, че ще се налагат глоби?
2. Заявление мога да подам на пунктовете, където се продават и сега винетки. На въпроса ми какво трява да пиша, кой ми го дава, свободен текст ли е това, машина ли ще го приема, ми отговориха, че няма да има необслужен гражданин. Значи – да чакам и да видя. Ако пък искам да подам електронно заявление, мога да го направя на сайта bgtoll.bg, който трябва да заработи от 17 декември. Някъде бяха обявили, че сайтът ще е готов да поеме 10 хиляди регистрации наведнъж, но според мен, ще се срине в момента на отварянето си.
3. За закупуване на новите електронни винетки беше обявено, че ще има 500 терминала за самотаксуване. В момента има драма по монтирането им. Идеята на АПИ е като точки това да бъдат бензиностанциите, но бензиностанциите искат наем за устройствата и това не е предвидено в бюджета на Агенцията. Освен това, на тези терминали ще може да се плаща само с карти – дебитни, кредитни или карти за гориво. Предвижда се и плащане на гише, и банкови плащания. Приемаме, че терминалите са с монтиран софтуер и плащането през тях се отразява веднага в системата, то другите плащания (при липса на свързаност) ще се отразят поне две-три или четири дни (ако е събота и неделя и банките и Агенцията не работят) след това. През това време въпреки че си платил, ще се водиш нарушител.
4 И още нещо – който няма винетка, не можело да минава годишен технически преглед. Защо? Ами ако аз съм жител на София и не напускам с автомобола си никога града, как така няма да мога да мина преглед? Като за всяко нещо в нашата държава, липсата на правлина, полезна и точна информация влече след себе си страшно много негативи. Пиша ви това като съвестен и мислещ гражданин. И апелирам за едно задълбочено и всеобхватно проучване по този казус, а след това много просто поднесено на обикновения човек. Остават броени дни до въвеждането на електронните винетки и ще настане пълен хаос, заради липса на адекватна и подробна информация.