Татяна Иванова
Тази зима е преминал смерч през планината над Балша. Явно е платено на фирма, която да разчисти горските пътеки и пътища. Факт е, че до юни месец не беше разчистено. Мислех, че вече септември пътищата ще бъдат проходими. Когато тръгнах от манастира нагоре по пътеката боровете, които бяха нападали по нея бяха нарязани и добре подредени от двете страни. За жалост това беше донякъде. След това пътеката стана трудно проходима. Налагаше се провиране или прескачане на паднали трупи. Горе при дъбовата гора явно не е имало буря. Боровете по хоризонталния път също не бяха засегнати, но учудващо за мен личеше сеч от тази година, въпреки, че по пътеката имаше тонове дървесина, с която беше запълнено дълбокото дере. На 5 места опитахме да слезем по коларски пътища, за които е полаган сериозен труд за да бъдат направени. Опитите бяха безуспешни. В началото успявахме, имаше заобикаляне, пълзене и катерене, но в един момент, тъй като там нямаше дере, пътят се оказваше буквално затапен с поне 30-40 натрупани бора един върху друг. Питам: 1. Вероятно е отчетена дейност „Разчистване на пътя“. Дали е контролирано докрай и навсякъде работата. 2. Говорим, че деретата трябва да се чистят, защото стават опасни за населеното място при порой. В този случай е тъкмо обратното. Дерета за запълнени умишрлено от безхаберие с дървесна маса. 3. Какъв е смисълът след като има тонове паднали дървета, да бъде оставени, а да има сеч, но само там, където е удобно да се извози. Местата, на които са струпани падналите борове може да не са чак толкова удобни за товарене, но не са невъзможни. Идва зима, дървесината ще загние и няма да струва нищо, но пътищата, за които е положен много труд няма да съществуват. Зная, че трябва да има определен процент мъртва дървесина. Тя помага за възобновяването, и микрохабитат на много видове, но тази мъртва дървесина в никакъв случай не бива да е в дерето, а още по-малко върху пътищата и пътеките.