Корупция поставя под въпрос изпитите за таксиметрови шофьори, смятат експерти

Кой и как ще спре убийците на пътя и ще бъдат ли въведени по-строги санкции за шофирането след употреба на алкохол – темата събра в студиото на „Здравей, България” представители на имащи отношение към въпросите институции и организации, дни след като пиян таксиметров шофьор помете спирка в столицата.

 

„От дълги години казвам, че трябва да се направи промяна в държавната политика за безопасност на пътя”, каза Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.

 

„В Закона за движение по пътищата е записано,че се дава право за управление на автомобил. Но впоследствие, за да може да изпълнявате професията „водач на МПС”, трябва да преминете през допълнителни квалификационни курсове. Това е европейска практика от години”, отбеляза специалистът.

 

От Съюза на преподавателите искат в националния класификатор да влезе професията „шофьор”, за която да има обучение.

 

„Таксиметровата дейност е регламентирана в Закона за автомобилния превоз. Тя е единствената, която подлежи на два режима – разрешителен от общината и регистрационен от Агенция „Автомобилна администрация”,” отбеляза Георги Свиленски, зам.-председател на Комисията по транспорт в Народното събрание. Отделно Министерството на финансите контролира задълженията към бюджета, добави депутатът.

 

По думите му, за да стане таксиметров шофьор даден кандидат, трябва да е физически здрав и да положи психотест, както и изпит пред Агенция „Автомобилна администрация”. Има сигнали за корупция именно при тези изпити, което поставя под съмнение тяхното качество, каза Свиленски.

 

„Оказва се, че на територията на София повечето изпити се извършват от едно и също лице и по сигнали от таксиметрови шофьори този изпит не може да бъде взет, без да бъде заплатено допълнително”, допълни той.

 

„Броят на таксиметровите коли и шофьори в София се държи на максимума от години – те са около 5 800. С въвеждането на метрополитена и нови превозни средства се поставя въпросът това ли трябва да бъде максималният брой на такситата в столицата, каза зам.-председателят на постоянната комисия по транспорт, транспортна инфраструктура и безопасност на движението към столичния Общински съвет.

 

По думите на Вили Лилков Столичната община определя броя на таксиметровите коли. Той очаква разговорът по темата да се състои съвсем скоро. „Ако бройката бъде намалена, това ще подобри и качеството хората, които изпълняват тази дейност”, посочи представителят на столичните власти.