Какво е важно за тях и кои са силните им страни

 

Често чуваме, че младите не стават от компютъра и не оставят телефона. В същото време не четат. Имат и съвсем различна представа за живота от възрастните. Оказва се, че след 1995 година се ражда едно тотално различно и ново поколение, което няма нищо общо с поколенията преди тях. Те са дигиталните деца, които отказват да се подчиняват на правила. За тях се твърди, че ще сменят 15 жилища, 6 кариери и 17 работни позиции. Кои са поколението Z?


Да е топло преди да се приберете с едно докосване на телефона. Или да контролирате друг уред у дома. Звучи като от бъдещето. Но е реалност тук и сега.


„Например – ние сме направили на един километър от офиса да се пуска климатикът автоматично. Аз сутринта, като идвам насам, климатикът ще се пусне и ще дойда на топло място и няма да се налага да чакам”, обяснява Любомир Янчев.


Устройството не е дело на екип от учени. А на един ученик. Любомир Янчев изобретява „Мелиса” в гимназията.


„Всичко беше училищен проект, детска идея. След това реших, че тярвба да е бизнес”, казва Любомир Янчев.


Така се ражда „Мелиса”. След това инвеститор повярвал в потенциала ѝ.


„Първата ни инвестиция беше 100 000 евро. Но с такава малка инвестиция докарахме до производство. После взехме 1 млн. лева и сме навсякъде по света”, хвали се Любомир, който е едва на 21 години.


Илиана също е на 21. Все още е стажант в електроразпределитална компания, но знае кога би си тръгнала от едно работно място.


„Ако ограниченията се струпат едно след друго - не прави това, не прави онова, недей, не мислиш правилно, послушай по-възрастния, в крайна сметка за какво съм аз тук? Просто си машинка и не питаш защо”, казва Илиана.


Запознайте се двама представители на поколението Z. Нова, непозната генерация, родени между 1995 и 2000 г. За тях казват, че приемат света по съвсем различен начин. И дори изненадват учените.


„От много години работя с млади хора. Знам, че има аксиоми, свързани с тази възраст - търсене на себе си”, обяснява психологът Иван Игов.


И... затруднява работодателите.


„Във всеки момент не ние избираме тях, те избират нас”, казва Ваня Кънева, директор „Човешки ресурси” в ЧЕЗ.


И лесно си тръгват, колкото и добри условия на работа да им се предлагат.


„Ако задълбочим линията на това, че искаме да работят за нас дълги години, ние губим от това, защото те искат свободата си”, казва Ваня Кънева.


Затова специалистът по човешки ресурси решава да поръча на специалистите изследване. Първата разлика е в ученето и обработката на информация.


„Виждам го в 7-годишния си внук. Той малко трудно чете, но когато седне на компютъра, няма проблем да напише сайт, да влезе където иска. Ученето става под формата на пъзел. Можеш да превъртиш няколко сайта, да минеш по диагонал и да вземеш само онова, което ти трябва”, обяснява психологът Иван Игов.


Любомир е зад компютъра откакто се помни. Започва да програмира от 7-годишен.


„В 6-и клас започнах да печеля състезание и ми стана скучно, защото печелиш състезание и какво след това”, разказва Любомир Янчев.


Често са обвинявани, че не четат книги.


„Стереоптипните книги. На мен не ми е интересно. Няма нужда някой да ми казва "това трябва да се прочете". Ето, пак идваме дотук някой да ти налага да правиш нещо, без да ти казва защо, затова нашето поколение не обича да чете”, казва Илиана.


А какво става, ако им се забранят социалните мрежи?


„Губим ги веднага”, категорична е Ваня Кънева.


„Не мисля, че това ни разсейва, отпуска ни”, на мнение е Илиана.

 

Всъщност само с тях могат да работят. А работата им трябва да е страст.


„Светът в момента е толкова свободен. Защо да не отида да правя онова, което ми хареса? Естествено, ако се изхранвам от него. Днес съм в България, утре - не. Кой може да ме спре?”, пита Любомир Янчев.


Парите не са водещата цел и затова често са наричани бунтари с кауза.


„Всъщност не са парите, а свободата. Мен ме интересува да не се притеснявам, че трябва да плащам сметки”, казва Любомир Янчев.


„Младите са много по-склонни да започнат нещо сами”, казва психологът Иван Игов.


Това е един от минусите им. Има и още. Другият е комуникативността.


„Комуникативността на младите хора е в степен по-ниска от предното поколение”, на мнение е Иван Игов.


„Във Фейсбук можеш да си говориш с часове. Имат голям речник. Видиш ли ги на живо… край”, казва Илиана.


Предпочитат да пишат съобщения, а не да говорят. Твърди се, че средно един представител на поколението ще смени 15 жилища, 6 кариери и 17 работни позиции. Но най-важното за тях остава усещането за свобода.