Отговорът дават американски невролози

Американски невролози са разработили проста техника, която позволява да се различи по модела на мозъчната дейност потенциалните полиглоти и езикови експерти от хората, за които владеенето на чужди езици е сериозна трудност, се казва в статия, публикувана в списание Brain and Language, цитирана от РИА Новости и агенция "Фокус". 

Още по темата


„Нашите резултати показват около 60% от това, доколко хората са предразположени към изучаване на езици, което е възможно да се види във фигурата на активността на мозъка им. Останалите 40% са отделени за други фактори, като например мотивация за учене“, казва Шантел Прат от Университета на Вашингтон в Сиатъл.

Прат и нейните колеги са стигнали до това заключение, наблюдавайки разликите в мозъчната дейност на доброволци, които тъкмо започвали да учат френски език. В този експеримент, учените наблюдавали както работата на мозъка в покой, така и това, което се случва вътре в него, докато доброволците изучавали езика с помощта на интерактивна програма.

 

Оказало се, че полиглотите и „изоставащите“ се характеризират с уникални функции в модела на мозъчната дейност, от наличието на които може да се предположи с доста висока степен на сигурност дали даден доброволец е предразположен към изучаването на френски или не. 


Според Прат, тя и екипът ѝ дори успели да идентифицират отделна област на мозъка в дясното полукълбо, бета активността на която определя колко бързо хората изучавали френски език. 


Означава ли това, че човек с „неправилна“ схема на мозъчната дейност е обречен на невежество спрямо чуждите езици и мъка при тяхното изучаване? Изследователите подчертават, че мозъчната активност определя само 60% от склонността за изучаване на езици, а останалите 40% идват от различни социални фактори, включително постоянство и мотивация за учене.