Коментират застрахователният експерт Милен Петков и Емил Марков от Института за пътна безопасност

Силната страна на системата „Бонус-малус” е фактът, че някой докара нещата до това тази система да стартира отнякъде. Това каза застрахователният експерт Милен Петков в ефира на „Плюс-Минус”. Коментарът след новините.”

"Плюсовете са, че наредбата е създадена на база статистика на българския пазар. Много от противниците на „Бонус-малус” твърдят, е можем да вземем готова система и да я приложим. Това няма как да стане. Периодът на статистическите данни не е голям - 2014-2017 година, но все пак e за българския пазар", посочи той.

По думите на Петков, ако малус точките не се натрупват на автомобила, ще има злоупотреби с прехвътрляне на автмобили, така че да се избягва системата.

"Това е доста репресивна мярка върху всички собственици на МПС, защото, ако не притежавате МПС, а само управлявате чужди такива, е възможно да сте в доста по-нисък малус клас", добави той.  

Петков обясни, че от Нова година трябва да стартира т.нар. Изпитателната година, в която всички ще тръгнат от нулевия праг. 

СИСТЕМАТА БОНУС-МАЛУС: 78% от собствениците ще плащат по-ниска застраховка

Емил Марков от Института за пътна безопасност обясни, че така вкараните предложения в проектонаредбата не дисциплинират в достатъчно голяма степен водачите.

„Голям проблем е, че всички започваме наравно – джигитите и хората със златен талон. Обаче какво се случва - ако имате едно нарушение тази година – вие минавате в следващия клас „малус” и вашата „Гражданска отговорност” се увеличава с 10%. Но има и нещо друго. Тези малус точки ще се броят на година. Според нас системата трябва да се въведе на три етапа. При първия етап да са само хората, които са причинили ПТП-та. Във втория етап да се добавят нарушенията с превишена скорост и хората, употребили алкохол и наркотици. При третия етап – да се разширят наказанията и санкциите”.

От Института за пътна безопасност предлагат вариант, при който ще се избегнат възможни измами. Според тях трябва при прехвърлянето на колата застраховката "Гражданска отговорност" да се сключва наново. Марков обясни, че ако проектонаредбата остане в сегашния си вид е възможно заобикаляне на системата.

"В момента се получава така, че при нарушение може да се припише колата на роднина без нарушение и да се избегне системата", уточни той.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.