Драматичната загуба на лед може да има тежки последици за планетата

Учени от университетите в Лийдс, Единбург и Лондон анализираха спътникови снимки на ледници, планини и ледени покривки между 1994 и 2017 г., за да идентифицират въздействието на глобалното затопляне. Резултатите от проучването им са публикувани в изданието Cryosphere Discussions.

Описвайки загубата на лед като "потресаваща", групата откри, че топенето на ледници и ледените покривки може да доведе до драстично покачване на морските равнища с до един метър до края на века.

Русия ще строи летище от лед в Арктика (ВИДЕО+СНИМКИ)

"За да поставим това в контекст, всеки сантиметър от повишаване на морското равнище означава, че около милион души ще бъдат изселени от ниско-разположените си домове", казва за The Guardian професор Анди Шепърд, директор на Центъра за полярно наблюдение и моделиране на университета в Лийдс.

Драматичната загуба на лед може да има други тежки последици, включително големи нарушения на биологичното равновесие в арктическите и антарктическите води и намаляване на способността на планетата да отразява слънчевата радиация обратно в космоса. Резултатите съответстват на прогнозите за най-лошия сценарий, очертани от Междуправителствения комитет на ООН за изменение на климата, потвърдиха учените.

"В миналото изследователите са проучвали отделни области - като Антарктида или Гренландия, където ледът се топи. Но това е първият път, когато някой е проучил цялостно леда, който изчезва от цялата планета", каза Шепърд. „Това, което открихме, ни зашемети.“

"Не може да има никакво съмнение, че огромната част от загубата на лед на Земята е пряка последица от климатичното затопляне", пише групата.

Глобалното затопляне с неочакван ефект върху бирата

Откритията идват седмица, след като изследователи от държавния университет в Охайо откриха, че ледената шапка на Гренландия може да е преминала точката, от която няма връщане. Според изследователите снеговалежът, който всяка година попълва ледниците, вече не може да бъде в крак с темпа на стопяване на леда, което означава, че Гренландия ще продължи да губи лед, дори ако глобалните температури спрат да се покачват.

Гренландската ледена покривка е второто по големина ледено тяло в света.

"Това, което открихме, е, че ледът, който се изхвърля в океана, далеч надминава снега, който се натрупва на повърхността на ледената покривка", казва Михалеа Кинг, водещ автор и изследовател в Центъра за изследвания на климата на Държавния университет в Охайо.

Според проучване на НАСА, 2010-2019 г. е било най-горещото десетилетие, регистрирано някога.

Абонирайте се БЕЗПЛАТНО за информационния бюлетин на nova.bg ТУК, за да получавате най-важните новини от деня на електронната си поща.