За казуса сигнализира зрител на NOVA

Пореден ден затруднения за пациенти, лекари и фармацевти заради електронните рецепти. Зрители на NOVA не спират да ни пишат за спънките, с които се сблъскват, за да получат предписан антибиотик.

Дигитализацията – очаквана стъпка, но с неочаквани затруднения. Поне това показва почти седмичната работа на медици и фармацевти след въвеждането на електронните рецепти за антибиотици и лекарствата за диабет. Един от казусите, с които се сблъскват пациентите е невъзможността да получат електронна рецепта, ако личният лекар вече не е в кабинета си, въпреки наличието на мобилно приложение.

СЛЕД ВЪВЕЖДАНЕТО НА Е-РЕЦЕПТИТЕ: Защо лекарите обвиниха фармацевтите в диктат

В края на работния ден дъщерята на Живко Димитров вдига висока температура.

„Аз се обадих вечерта след работа, препоръча да взема антибиотик, но тъй като не е в кабинета си, не успя да ми издаде електронна рецепта”, разказа Живко.

Мобилното приложение не сработило. Без резултат останали и опитите предписание да бъде издадено от колеги на педиатърката, които в този момент са на смяна.

„Оказа се, че и това не е възможно, защото аз трябва да отида в конкретното заведение, да ми издадат амбулаторен лист. В един омагьосан кръг се завъртяхме и в крайна сметка лечението не е започнало, което е най-важното!”, каза още Живко.

Затрупани с подобни сигнали от началото на седмицата са и в Националната пациентска организация.

„Решението е не да се изписва лекарството с код, а самата субстанция. Например парацетамол, с тази субстанция има. Тогава фармацевтът е длъжен да представи всичките тези няколко и да представи най-евтиното”, заяви Владислава Цолова, председател на Националната пациентска организация.

„За нас проблемът идва от това, че електронната рецепта, която е чудесна инициатива, е свързана към система, която е несъвършена. Нашето предложение е да се обединяват кодовете или да се изписват по име”, заяви Боряна Маринкова от Българската асоциация за развитие на паралелната търговия с лекарства.

Несъвършенствата ще бъдат изчистени, уверяват от Здравното министерство. И припомнят, че има буферен период от един месец, през който ще събират данни за всички пропуски. Някои от които се опитват да отстранят и в движение, допълват от ведомството. Буферен период за болестите и за проблемите с купуване на антибиотик, обаче, няма.

Повече гледайте във видеото.