Вижте великолепните кадри от Вселената

Публикуваха първите изображения от европейския космически телескоп "Евклид", които показват мъглявина, наподобяваща конска глава, невиждани досега далечни галактики и дори "косвени доказателства" за неуловимата тъмна материя, предаде АФП.

През юли "Евклид" се отправи към първата в света мисия, целяща да изследва трайните космически загадки на тъмната материя и тъмната енергия. Той ще направи това отчасти чрез картографиране на една трета от небето - обхващащо умопомрачителните два милиарда галактики - за да създаде това, което е обявено за най-точната 3D карта на Вселената досега. След като се присъедини към другия космически телескоп "Джеймс Уеб" на стабилно висящо място на около 1,5 милиона километра от Земята, "Евклид" започна да изпраща първите си наблюдения.

Ръководителят на Европейската космическа агенция Йозеф Ашбахер заяви в изявление, че първите пет изображения на „Евклид“ са "вдъхновяващи и ни напомнят защо е важно да се отправим към космоса, за да научим повече за тайните на Вселената".

Те включват изображение на мъглявината Конска глава и част от известното съзвездие Орион, както и спирални и "неправилни" галактики. Но ученият по проекта "Евклид" Рене Лаурейс заяви, че най-вълнуващото за екипа е изображението на звездния клъстър (куп) Персей - масивна далечна колекция от повече от хиляда галактики. На фона на клъстъра се крият повече от 100 000 допълнителни галактики, някои от които са отдалечени на 10 млрд. светлинни години и никога досега не са били наблюдавани, според ЕКА.

Жан-Шарл Кюандър, друг учен, заяви, че "Евклид" се различава от другите космически телескопи, защото обхваща много широко зрително поле, "каквото не е виждано никога досега в историята на астрономията". За сравнение, телескопът Уеб "гледа небето през иглено ухо", каза той. Този широк поглед означава, че той може да заснема толкова широки изображения изключително бързо - петте нови изображения са отнели само около осем часа от времето на телескопа. Изображенията от още 16 часа ще бъдат публикувани през януари.

ЕКА нарече „Евклид“ своя "детектив на тъмната вселена", натоварен със задачата да проучи защо 95 % от Вселената изглежда, че се състои от тъмна материя и тъмна енергия, за които знаем много малко. "Тъмната материя привлича галактиките и ги кара да се въртят по-бързо, отколкото може да се обясни само с видимата материя; тъмната енергия е двигател на ускореното разширяване на Вселената", обяснява научният директор на ЕКА Карол Мъндел.

"Джеймс Уеб" засече за пръв път сливане на две звезди (СНИМКИ)

Първите снимки на "Евклид" вече сочат към "косвени доказателства" за съществуването на тъмна материя, казва Лаурейс. Например, той каза, че е "изненадващо", че "Евклид" не е забелязал звезди, които да следват кълбовидния куп NGC 6397, колекция от стотици хиляди звезди. "Една от теориите е, че около кълбовидния куп може да има тъмна материя, която държи всички звезди заедно", каза Лаурейс. Чрез улавянето на светлината, на която са били нужни 10 милиарда години, за да достигне до Земята, "Евклид" се надява също така да разбере по-добре как тъмната енергия е движила разширяването на Вселената след Големия взрив преди 13,8 милиарда години.

Астрономи откриха най-старата черна дупка

В сърцето на Млечния път: "Джеймс Уеб" ще проучва центъра на галактиката (СНИМКИ)

След като "Евклид" събере достатъчно данни, учените планират да начертаят триизмерна карта - третото измерение е времето. Лаурейс заяви, че картата ще позволи на хората да "преминат през част от небето и да се върнат 10 милиарда години назад във времето". Но това ще трябва да почака до бъдещите публикации на данни по време на планираната шестгодишна мисия.

Източник: БГНЕС