Министър Красимир Вълчев смята, че няма да има допълнителна натовареност

Програмата по „Добродетели и религии“ ще бъде вероятно готова до септември. Това заяви на брифинг министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред журналисти. 

„Няма да се учи задължително религия и няма да има допълнителна натовареност“, обясни министърът. Той съобщи, че на сайта на ведомството вече се намира и Концепцията за изучаване на предмета „Добродетели и религии“. 

Стана ясно кога часът по „Религия” може да влезе в учебната програма

Министърът на образованието подчерта, че има няколко въпроса и твърдения, на които се чувства длъжен да отговори. 

1. „Религия ще се учи задължително”

Не, няма. В системата на образованието открай време съществува един термин - „задължителноизбираем час”. Звучащ еклектично, това означава, че часът е част от задължителния учебен план, но в рамките на него има избор. Ние предлагаме задължителен час по възпитание в добро и формиране на ценности. Защото вярваме, че едно от най-важните неща, които трябва да направим като образователна система и държава, е да усилим възпитателната функция на българското училище. Религия в конфесионалния ѝ вид няма да се учи задължително. Тя ще бъде възможност, както досега. С тази разлика обаче, че този избор ще се даде на всяко дете, защото досега религия се изучава като избираем предмет само в отделни училища, а мнозинството ученици нямат достъп до тази възможност. Програмата по религия ще бъде един от двата алтернативни пътя за формиране на добродетели и нравствена култура. Другият ще е програма с фокус върху етичните и гражданските компетентности, без конфесионална религия. МОН вече публикува визията си за такава програма и всеки може да се запознае с нея. Публикуваният текст е само основа за обсъждане и тепърва ще се доработва, променя, надгражда. Самата програма ще се изготвя идните месеци.

2. „Църквата влиза в училището”

Това също не е вярно. Часовете по „Добродетели и религии” ще се водят единствено от учители с университетска квалификация, а не от свещенослужещи или представители на религиозни институции. Дори в програмите, които съдържат елементи на религиозно образование, преподаването ще остане в ръцете на педагози.

3. „Новият предмет ще доведе до допълнителна натовареност”

Не, няма. Ще бъде в рамките на общия брой задължителни и избираеми часове (раздел А и раздел Б на учебния план).

4. „Децата ще се разделят”

Да, в образованието децата се разделят, но само според интересите, способностите и постигнатите резултатите. За да може да се подкрепи персонализираното развитие на всяко дете. В случая, за да се осигури избор. Религията в училище няма да възпитава култура на разделение. Напротив, ще прави децата по-добри и по-толерантни. Алтернативните програми ще бъдат подчинени на една цел - личностното и ценностното формиране. В учебните програми ще бъдат включени само универсалните човешки ценности и добродетели - тези, които ни обединяват.

5. „Няма нито едно научно доказателство, че религията прави децата по-добри”

Има, десетки. Може да се направи преглед в научните бази данни. В първите три коментара може да се види списък с част от публикациите по темата. Още по-лесно е да попитаме изкуствения интелект или да направим задълбочен преглед в интернет. Изводите са, че включването на децата в програми, които съдържат елементи на религиозно образование, допринася за подобряване на психичното здраве и образователните резултати, подпомага справянето със стреса, понижава риска от вредни поведения, намалява случаите на употребата на наркотици и като цяло повишава благополучието на децата. Впрочем всичко това може да се види и при учениците, които в момента са включени във ФУЧ “Религия”.

6. „Това ли е най-важната реформа в образованието?”

Не, важни са и реформите в учебните програми, учебните планове, оценяването на учениците, образователната структура, подготовката на учителите. Всичко е важно. Благополучието на едно дете зависи едновременно от интелектуалното, социалното, духовно-нравственото, физическото и емоционалното му развитие. Зависи както от обучителната, така и от възпитателната функция на образованието.

Религията в училище: Писмо с препоръка към учителите възмути родители и организации

„Първият документ, който публикувах на третата седмица от встъпването ми в длъжност, беше „Концепция за промяна в учебните програми“. Скоро ще публикуваме за обсъждане и предложения за промени в рамковите учебни планове, стартираме дискусии по адекватността на образователната структура, отворили сме за реформа и оценяването на учениците. Готвим промени в Закона за предучилищното и училищното образование, където темата „Добродетели и религии” е само една от 20-те. Но тя просто е най-коментираната“, уточни Вълчев. 

Според Мария Брестничка от Национална мрежа за децата щом ще променя законодателство, трябва да има анализ на данните. „Аз не виждам други данни, освен че като свободно избираем предмет религията събира около 2% от децата”, заяви тя.

 

Редактор: Камена Георгиева