Снимка: БТА
Зам.-кметът по финансите в СО представи възможните решения
Втори ден без наземен градски транспорт в София. В сряда служителите в общинските дружества обявиха гражданско неподчинение. В 14 часа кметът Васил Терзиев е поканил на среща представители на протестиращите.
Екип на NOVA се срещна с протестиращите в трамвайно депо "Банишора". Там работят близо 300 човека - 180 ватмани и още 100 души технически персонал.
"Не сме съгласни с предложението на кмета тези 300 лева да ни ги дават към бонуса. Защото пак ще продължим с извънредния труд. И пак увеличението остава едни 300 лева, което е нищо на фона на скока на цените. Предлагаме на кмета, вместо да правят улици и парите да се наливат в бетон, да останат при хората. София без хора не става. Искаме увеличение, а не да се правят ремонти на парче и средствата да изтичат по други сметки", заяви един от протестиращите ватмани.
Без наземен градски транспорт в София и в четвъртък
Той подчерта, че е с 30-годишен стаж. Заплатата му е около 2700 лева, но това са пари, които получавал с много извънреден труд. "Взимат ми 5-6 почивки, за да направя тази заплата. Ако в един месец се работи по 160 часа, ние работим по 230. Тоест четири седмици при нас се смятат за 6, защото имаме по 80 часа извънреден труд", обясни ватманът.
И заяви, че по-младите му колеги се отказват да работят - не само заради ниските заплати, но и заради липсата на време за личен живот. "Не можем да си видим семействата от работа. Ние сме женени за депото", заяви мъжът.
Един от колегите му предостави на NOVA фиш, от който се вижда, че заплатата, без извънреден труд, е малко над 1000 лева. Освен това служителите в градския транспорт се оплакаха от тежките условия на труд и настояват за 15% увеличение на възнагражденията. Освен това работещите в градския транспорт подчертаха, че голяма част от предлаганото от кмета увеличение от 400 лева ще бъде взето под формата на наказание за неизпълнен курс, за забавяне на графика или, ако се излезе в болничен.
„Понякога в трамвая се качват пияни и дрогирани пътници. И се държат зле с нас, защото знаят, че една жена може лесно да я уплашиш”, сподели жена ватман.
Метрото в София ще се движи
"Метрополитен“ ЕАД ще пусне и днес допълнително влакове по Линии М1, М2, М4 и М3, съобщиха от дружеството. От синдикатите обаче обявиха, че обмислят и подземната железница да спре работа.
Интервалът на движение ще бъде намален както следва:
► До 09:30 ч. интервалът на движение по Линия М1 и М4, ще бъде намален под 3 мин. в участъка МС “Сливница“ - МС “Младост 1“ и под 6 мин. в участъците МС “Младост 1“ – МС “Бизнес парк“ и МС “Младост 1“ – МС „Летище София“.
► От 09:30 ч. до 16:30 ч. интервалът ще бъде намален под 4:30 мин. в участъка МС “Сливница“ - МС “Младост 1“ и под 9 мин. в участъците МС “Младост 1“ – МС “Бизнес парк“ и МС “Младост 1“ – МС „Летище София“.
► По Линия М2 интервалът ще бъде намален под 6 мин. в сутрешния час пик и под 9 мин. за времето 09:30 ч. - 16:30 ч.
► До 09:30 ч. интервалът на Линия М3, ще бъде намален под 4:30 мин., а във времето от 09:30 ч. до 16:30 ч. интервалът на движение по Линия М3 ще бъде под 6 мин.
Четвъртък - учебен ден за учениците в София
От Столичната община обявиха, че при тях не е постъпвало официално уведомление за протест на работещите в столичния градски транспорт и поради това днес ще бъде нормален учебен ден за софийските училища. От общината призовават директорите към толерантност при закъснения.
Припомняме, че след като в сряда не се състоя среща с кмета Васил Терзиев, за да обсъдят исканото увеличение от 15 %, през медиите градоначалникът ги покани на разговор днес. Според служителите обаче, увеличението от 100 лв., което предлага местната власт, е унизително и те няма да го приемат.
Какви са заплатите
По данни на Общината средната брутна заплата в „Метрополитен” е 4 800 лева, а в автотранспорта – 3 900 лева. Общината предлага стартова минимална заплата от 1 780 лева плюс общ бонус около 400 лева.
Припомняме, че на 14 май София осъмна без наземен транспорт. Служителите блокираха депа и автобусни гаражи в столицата. Действията им не обхващаха работата на столичното метро. Заради протеста кметът на София Васил Терзиев обяви деня за неучебен.
Зам.-кметът на София: Предлагаме възможни решения за изход от транспортната криза
Зам.-кмет по финанси в Столична община Иван Василев каза, че към момента липсват 250 водачи в автотранспорта и 100 в електротранспорта. Друг проблем е натовареността на шофьорите и многото извънреден труд, както и старите автобуси, трамваи и тролеи, допълни още той.
И обясни, че към момента има 4 транспортни оператори в София - 4 администрации, които препокриват дейността си и повече от 700 служители в тях със сходни длъжности.
Той посочи и възможни решения:
► Целенасочена политика за приличане на водачи
► Увеличим заплатите там, където са най-необходими – при новопосъпващите шофьори, за да се преодолее липсата на водачи
► Подготвя се инвестиционен заем за покупка на нови 120 автобуса, 75 тролея и 78 трамвая
► Работи се по сливането на 4-те транспортни дружества в един оператор, тъй като администрацията е прекалено много.
Той посочи, че трябва да се подобри целият градски транспорт.
София под блокада: Стачка на наземния градски транспорт парализира столицата (ВИДЕО+СНИМКИ)
ПП-ДБ в СОС: Градският транспорт трябва да бъде субсидиран
Общински съветници от ПП-ДБ-СС коментираха протеста на брифинг в сградата на Столичната община.
„Протестът беше незаконен, хората са подлъгани от политическите и синдикалните лидери да се включат в него. Той трябваше да бъде само 4 часа, но продължава втори ден. Имаме много сериозни съмнения, че основното не е синдикалната промяна за по-достойно заплащане, а политическа атака срещу управлението на София”, каза Бойко Димитров.
Димитър Петров посочи, че се е появила информация, че действията на работниците са стачка, което не е така и не са регулирани като такава.
„Ако това беше стачка, трябваше да има автобуси в София, но на по-рядко”, обясни той. И подчерта, че действията на синдикатите не са съгласувани със Столичната община. Той беше категоричен, че се цели оказването на политически натиск. И запита защо протестиращите не са под прозорците на Министерството на финансите.
„Други средства в Столичната община няма. Максимумът е това, което предложи кметът”, заяви политикът.
Симеон Ставрев посочи, че градският транспорт трябва да бъде субсидиран, защото е социална услуга от държавата. Той запита защо синдикатите не блокират Варна и Русе, а само София. Ставрев припомни, че заплатите в сектора са били увеличени с 15%, освен това има и бонусна система, по която се получават средно по 291 лева.
Той допълни, че към момента градският транспорт е на поне 25 милиона лева загуба. И запита дали някой би искал да бъдат вдигнати цените на билетите и картите.
"Това е кризисен пиар заради проблемите, които тресат държавата", каза от своя страна Грети Стефанова.
"Възраждане" в СОС: Средствата за увеличение на заплатите може да дойдат от повишение на таксата за издаване на разрешително за строеж
От групата на „Възраждане” в Столичния общински съвет заявиха, че подкрепят изцяло протестите на служителите в градския транспорт.
„В крайна сметка Столичната община размотава шофьорите повече от година. Най-нормалното нещо беше да се стигне до тази ситуация. На никого не му е приятно. Трафикът е отвратителен и софиянци са без градски транспорт”, заяви общинският съветник Деян Николов.
По думите му „прехвърлянето на топката” между правителството и Столичната община трябва да приключи и всеки да поеме своята отговорност.
Николов даде и възможно решение за изход от кризата. Той подчерта, че това може да се случи, ако се повиши таксата за издаване на разрешително за строеж в столицата, която в момента е твърде ниска и не е актуализирана през последните 15-20 години. Тя варира между 8 и 14 лева в зависимост от зоната. По думите на общинския съветник приходите от тази такса в момента са около 30 милиона лева. Ако тя бъде вдигната обаче – това ще налее допълнително средства в общинския бюджет, откъдето могат да бъдат повишени заплатите на служителите в градския транспорт. „Освен това, вдигането на тази такса ще е мярка и срещу презастрояването на София”, посочи Николов.
„БСП за България” в СОС: Никой не бива да се опитва да замита проблемите на работниците като ги рамкира като политически
Зам.-председателят на ПГ „БСП за България” Иван Таков заяви, че той, като председател на Транспортна комисия, нито веднъж не е канен на среща на кмета, на администрацията със синдикати.
„Ние бяхме изолирани от този процес и резултатът е виден за всички софиянци и гости на столицата. Затова съм свикал в понеделник извънредно заседание на Комисията по транспорта", заяви той. На нея ще се гледат проблемите в „Метрополитен” и икономическата рамка по транспорта в София.
И посочи, че не може цяла София да е блокирана, а кметът да е поканил протестиращите едва в 14:00 ч. Той определи поведението като „неадекватно”.
Общинският съветник Ваня Григорова коментира думите на кмета Васил Терзиев, че „зад протестите в транспорта имало политически привкус”. Столичният градоначалник даде пример с Иван Кирилов, общински съветник от БСП, който обаче е и председател на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа”.
„Искам ясно да кажа и да се чуе – г-н Кирилов и аз не сме членове на нито една партия. Г-н Кирилов е лично моя квота, която е част от листата на БСП, която ме покани за кандидат за кмет. Освен г-н Кирилов – в листата на БСП има още двама представители на синдиката", обясни Григорова.
По думите ѝ няма логика в това Терзиев и още куп политически партии, които са в СОС и НС да имат легитимното право да се обявяват като защитници на бизнеса и да са на управленски позиции, а защитниците на работниците да нямат право на по-сериозни лостове, за да ги защитават.
„Защитата на работниците е напълно легитимен политически акт. И никой не бива да се опитва да замита проблемите на работниците като ги рамкира като политически. И е крайно време г-н Терзиев да спре с наглото си и арогантно отношение към работниците”, категорична е Григорова.
Карлос Контрера, „ВМРО – Българско национално движение”: В бюджета на СО има възможности за увеличаване на средствата за градския транспорт
Карлос Контрера каза, че е предупреждавал, че ще се стигне до такава ситуация. Той посочи, че предлаганото 100 лева увеличение на заплатите в сектора вече е „изядено” от ръста на цените.
Той също посочи, че в понеделник ще се проведе заседание на Транспортна комисия, на която ще се търсят варианти за увеличение на заплатите. Контрера беше категоричен, че в бюджета има възможности за увеличаване на приходите и разместване на разходите, за да се увеличат средствата за градския транспорт.
Той подчерта, че условията на труд също са важни.
ГЕРБ-СДС: Сгрешената в продължение на година икономическа рамка доведе до настоящата ситуация
„Втори ден 1,5 милиона столичани са заложници на едно наследство на година и половина управление на спасителите в транспортния сектор в София. Виновни са им всички, включително държавата”, заяви общинският съветник от ГЕРБ Прошко Прошков. По думите му „на власт в столицата дошли да управляват неподготвени хора, а кметът постоянно „играел ролята на жертва”.
Прошков изтъкна, че по време на управлението на ГЕРБ е било постигнато ритмично и ежегодно увеличаване на доходите в градския транспорт, освен паралелното му обновяване. „Една година сгрешена икономическа рамка доведе до това”, подчерта той.
Според общинският съветник Димитър Вучев серията от грешки на Васил Терзиев започнала с една „фундаментална такава”, а именно, че преди година и половина той е отдал толкова важния за София ресор транспорт – изцяло на „Спаси София”. Това се превърнало в една затворена екосистема, до която достъп имали „Борис Бонев и неговите вратари” и никой друг.
"По неполитическо и по неуправленско отношение към града и към политиката изобщо - не съм виждал. Детската градина трябва да е останала далеч зад гърба ни. Трябва да давате предложения и решения, а не да разделяте хората", подчерта и Антон Хекимян.
Повече по темата гледайте във видеата.
Последвайте ни