Гюзелев е един от малкото български илюстратори, чиято продукция е ориентирана почти изцяло към чужди издателства

 

„Много хора подценяват илюстрацията като изкуство. Обичайно забравяме, че цялото Средновековие и най-представителната част от Ренесанса всъщност илюстрират една книга. Творчеството на Ясен Гюзелев е доказателство, че илюстрирането може да води до изключителни постижения". Това заяви изкуствоведът Красимир Илиев, който е куратор на изложбата „Ретроспективи" на Ясен Гюзелев в Софийската градска художествена галерия, предаде БГНЕС.

 

„Тази изложба показва генезиса и развитието на творчеството на Гюзелев, съпътствано от видими и скрити обстоятелства - да се родиш с дарба, съчетана със сръчност на ръката и всеотдайна работливост", добави Илиев.

 

Ясен Гюзелев е един от малкото български илюстратори, чиято продукция е ориентирана почти изцяло към чуждестранни издателства. Неговата професионална дейност започва в края на 80-те години още като студент в Националната художествена академия. През 1990 заминава за Италия, сътрудничи на различни издателства, рисува таро карти, започва илюстрации към „Пинокио”. Рисува „Пчелната царица” от братя Грим, след това „Артур и Ескалибур”, „Рожденият ден на инфантата”, „Дама пика”, Орфей и Евридика, Сократ.

 

Безспорната кулминация в досегашното му творчество е „Алиса в страната на чудесата". След първата й реализация, осъществена от берлинско издателство, следват седем издания на различни езици - китайски (2002), английски (2003), испански (2007), български (2010), корейски (2011).

 

Следващите книги илюстрирани от Гюзелев са „Дон Кихот”, „Кралят на златната река”, „Оливър Туист”, „Големите надежди”, „Баскервилското куче”. Всички те са изпълнени с изключително прецизно и почти всяка е различна.

 

Снимка/Видео: БГНЕС