Какви са плюсовете и минусите в използването им?

От края на 2018 г. в София се движат 20 електрически автобуса. Техният максимален пробег е 350 км. От тази година 11 други общини ще имат шанса да получат електроавтобуси по оперативна програма „Околна среда”.

В България има две технологии на заряд за електрическите автобуси.

"Едната е с бавнозарядни литиевойонни батерии. Тези автобуси се зареждат веднъж през нощта. Другата технология е с бързозарядни ултракондензатори – те разчитат две зарядни станции от двете страни на линията и се зареждат през 15-20 км", обясни консултантът по устойчиво развитие Боян Рашев.

Плюсовете на този тип превозни средства са опазването чистотата на въздуха и по-ниските разходи за поддръжка. По думите на Рашев електроавтобусите имат и минуси.

"Проблемът при първата технология е, че призводителите обещават дневен пробег, който не може да бъде постигнат. Те казват 300 км на ден, но в реални условия в София, например, автобусите могат да изминават по 200 – 220, особено когато стане много горещо и електробусът трябва да върви поне половината ден с включен климатик на максимум", каза още Рашев.

София вече има паркинг за велосипеди и електрически тротинетки

При другата технология автобусите се зареждат на всеки 15 -20 км, като има по две зарядни станции в двата края на линията.

"Дори много да закъснява с графика, шофьорът няма как да тръгне преди зареждането, което продължава 5 минути", обясни Рашев.

Противопожарните мерки също трябва да са сериозни заради високата мощност на заряда, която изискват.

Още по темата за електроавтобусите и електроавтомобилите гледайте във видеото.

Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook ТУК.