Социолозите вече потърсиха отговори

В навечерието на Коледа повечето януарски заплати вече са преведени, а част от тях са и изхарчени за подаръци, трапези или пътувания. Остава въпросът можем ли да харчим разумно, въпреки празничните емоции? Социолозите вече потърсиха отговори.

По данни на Агенция "Тренд", една пета от българите въобще няма да купят подаръци. 10 процента не знаят, а 69 на сто ще направят изненада на близките си. Средният бюджет, който ще отделят е до 200 лева. Ето как национално-представителните изводи кореспондират с репортерската ни анкета в Пловдив, Враца и Бургас.

Наблюденията на търговците в Бургас са, че хората пазаруват за близките си. Клиентите споделят, че харесват непрактични подаръци, но обикновено съобразяват избора си с нуждите на любимите си хора, точно както са забелязали и социолозите.

При все това, януари е пословично тежък за олекналите портфейли. Не само във Враца е така, но в Пловдив първият месец от годината не е с декемврийския размах. Без да претендира за национална представителност, репортерската анкета в града под тепетата засича суми за подаръци, над средните социологически.

В магазина за детски дрехи и играчки, наблюденията на управителката се връщат към средностатистическите данни – за цената на подарък, на човек.

"Когато нямаме определение за бюджет, тогава сме по-склонни да харчим повече, отколкото ни е нужно. Ако нямаме планираме, т.е., не бихме могли да разпределим разумно средствата си. Всеки човек ще трябва първо да започне с тези неща, без които не може през деня физически и да стигне до тези, които може да избегне", каза в ефира на "Събуди се" лекторът по финансова философия Николета Карамилева.

По думите ѝ хората могат да отделят по 10-20% от парите си за празниците. "Коледа е най-концентрираното време, в което се подаряват подаръци. Между 17-20% от хората са склонни да теглят бързи кредити, за да погасят дупката, която се случва между редовния и месечен доход и харченето по празниците", добави тя.