Изследване сочи, че аерозолите им съдържат хиляди химикали и вещества, непосочени от производителите

Електронните цигари и вейп устройства съдържат хиляди неизвестни химикали и вещества, които са потенциално опасни, но производителите не ги разкриват, сочат данни от ново проучване, цитирано от ЮПИ.

В отделяните от тях аерозоли има над 2000 химикала, като огромна част не могат да бъдат идентифицирани от експертите. Учените от университета "Джонс Хопкинс" в Балтимор, щата Мериленд, са изследвали шест вещества и са установили, че са потенциално вредни. Три от тях не са откривани досега в електронните цигари.

В две от четири анализирани вейп устройства е установено съдържание на кофеин, дори и когато ароматната течност не е нито кафе, нито шоколад, показва още проучването. Изследователите предупреждават, че потребителите използват продукти, които крият неизяснени за здравето рискове.

"Все повече млади хора употребяват тези електронни цигари и трябва да знаят на какво се излагат", казва съавторът на изследването Карстен Празе от университета "Джонс Хопкинс".

При предишни проучвания на електронни цигари са търсени доказателства за наличието на опасни химикали, открити при класическите цигари. Въпреки че химическият им състав се различава, вейп устройства могат да причинят същите вреди на здравето, включително сърдечни и белодробни усложнения, сочат изследванията.

Отделяните от тях аерозоли, които съдържат витамин Е ацетат, например, са свързани със сериозно увреждане на белия дроб.

Тийнейджърите, пушещи електронни цигари - с по-голяма вероятност да преминат на истински

За целите на проучването учените от университета "Джонс Хопкинс" не се фокусират върху специфични химикали, а искат да установят всички вещества, които се съдържат в аерозолите.
След подробен анализ със специална техника е установено, че течностите за електронните цигари съдържат хиляди непознати химикали, а отделяните аерозоли - още повече.

Електронните цигари може да замъглят съзнанието

"Хората просто трябва да знаят, че вдишват много сложна смес от химикали," казва Празе.
Данните от проучването са публикувани в специализираното издание "Кемикал рисърч ин токсиколъджи".

ОКОНЧАТЕЛНО: Забраниха продажбата на наргилета за непълнолетни

За да научавате първи новините от България и света, изтеглете новото приложение на NOVA - за Android ТУК или iOS (Apple) ТУК.

Източник: БТА