Една жена загина, а 19 души бяха ранени при инцидента в неделя

Продължава разследването на тежката катастрофа с автобус, която стана късно в неделя между Свиленград и Тополовград.  В автобуса е имало 40 пътници. Една жена загина, а 19 души са ранени. На мястото на катастрофата са били изпратени 6 линейки, 7 полицейски екипа и 5 пожарни. 9 от пострадалите са в болницата в Хасково, в Свиленград са 4-ма, в Харманли са 6-ма.

Двама са в по- тежко състояние, сред ранените има и две деца- на 10 и 14 години, които са под наблюдение в болницата.

Малко след 18 часа докато в района вали дъжд автобусът с екскурзианти не успява да вземе остър завой. Близо до село Младиново той се озовава в канавката. На място е починала 68-годишна жена. Други 19 са откарани в болници в района.

Тази сутрин голяма част от пациентите бяха изписани, а други превозени до Бургас. На място пристигна и кметът на морския град. “Започваме тази логистична организация да преместваме пациентите в бургаските болници, най-вече за да бъдат по-близо до своите роднини”, каза Димитър Николов. 

Две са основните версии, по които работят разследващите - човешка грешка и внезапно възникнала техническа неизправност. 

Асфалтът е бил в нормално състояние, имало е и видима маркировка, но пътят е бил хлъзгав, което вероятно е довело до инцидента, съобщиха на брифинг от прокуратурата.

Автобус се обърна край Свиленград, има жертва и 19 ранени (ВИДЕО)

„Поддържаме контакти с управителя на фирмата превозвач. Автобусът е с технически преглед, технически изправен е, шофьорът е с много опит”, заяви Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

„Не мога да кажа какво точно се е случило. Имаме информация от местни превозвачи, че пътят не е в добро състояние, няма никакво осветление. Не знам каква е била маркировката, не мога да преценя по снимките”, допълни тя.

И потвърди, че в автобуса е имало колани, но не знае дали са били поставени.

Лоши метеорологични условия в комбинация с липсваща маркировка и знаци. Това според пътни експерти е най-вероятната причина за катастрофата. И допълват, че спирачният път, изминат от автобуса показва, че водачът до последно е опитвал да го овладее.

Пътят е второкласен и продължава до като минава през Прохода на Републиката  - основен за свързване на Гърция и Турция с Румъния. Не е участък с концентрация на ПТП-та.От АПИ казаха, че в района има данни за 7 катастрофи от 2015-т досега.

Според пътни експерти обаче мантинелата, която е трябвало да задържи катастрофиралия автобус е била ударена още през 2021 г. и от тогава не е била подменена.  Липсвали и знаци, предупреждаващ за завой и намаляване на скоростта.

Пътят е сериозно натоварен денонощно, като по него минават много автобуси и камиони, казват от Автомобилна администрация.

 „На този участък, точно на този завой- инфраструктурата подвежда вечер. Там е при изкачване, завоят е достатъчно остър и опасен, но преди това няма никаква сигнализация, че предстои такъв опасен завой”, посочи Бойко Рановски от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

Няма знак не само за предстоящ остър завой, но и за намаляване на скоростта, казват експерти по пътна безопасност, които са посетили мястото часове след катастрофата. Открили са и още опасности.

„Това, което ни направи впечатление - маркировка няма. Маркировка по средата има някаква, която някога е имала перли. Крайна линия няма никаква.  Светлоотразители по мантинелата няма никакви”,категорична е Диана Русинова, експерт по пътна безопасност.

Това твърдят и от бранша на автобусните превозвачи, които и преди са получавали сигнали за опасности по маршрута. Тези завои са изключително опасни за преминаване, съответно няма никакво осветление в този участък.

От NOVA отправихме запитване към Пътната агенция. От там отговориха, че пътят е в добро състояние. Рехабилитация е извършена в периода 2007 - 2009 г., съгласно нормите за проектиране и безопасност на пътищата. При ремонта на трасето са поставени и ограничителни системи. Следите от гумите показват, че водачът не е заспал зад волана, казва автомобилният състезател Румен Дунев.  „Опитвал е да върне автобуса по някакъв начин. Следите от задните гуми показват, че водачът - той наистина не е бил ориентиран, и така позициониран преди завоя, центробежната сила го е изхвърлила извън завоя”, твърди Румен Дунев.

Собственикът на автобусната фирма още не може да си обясни причините за станалото. „Много добър шофьор, много добър. Не е имал нарушения до момента”, твърди Димитър Костадинов.

В автобуса има предпазни колани, но няма данни дали пътниците са били с тях по време на катастрофата.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.