403 души имат документи за леки самолети

Продължава разследването на авиокатастрофата край Лесново. Предстои експертите да излязат със заключение дали само човешка грешка е в основата на инцидента. На този фон - контролират ли се полетите на малките самолети и може ли всеки да стане пилот?

Самолетната катастрофа: Прокуратурата ще проверява дали има други виновни (ОБЗОР)

Точно 403-ма души имат документи, издадени от „Гражданска въздухоплавателна администрация” за пилоти на леки самолети. Специални изисквания за кандидат-пилотите няма. Необходимо е да преминат медицински преглед, а след това курсът прилича на шофьорския - часове теория и практика.

9 април 2020 година - самолетът на бизнесмена Ивайло Пенчев катастрофира на пистата на летище Лесново. Само две минути след излитането двигателят оказва. „Да, имам късмет! Аз не умрях и освен това, си счупих гръбнака, нямам никакви последици”, коментира той.

Подобна е историята и на Антон Георгиев. На 8 август 2022 година самолетът му се разбива в нива край Созопол. „Когато видиш само, че приборите показват това, което не трябва, и ти се иска да стане чудо”, заявява той.

Зам.-министър на транспорта: Пилотът на разбилия се самолет правел акробатични полети от няколко месеца

Чудото спасява и двамата. За подобни ситуации пилотите на леките самолети не са обучени. За да получиш документ, трябват желание, пари и медицински преглед. „Те са много по-облекчени, защото може и с очила да се лети, може и с някакви заболявания”, коментира Христо Христов от Националния борд за разследване на авиоинциденти.  

След като пилотът вече е правоспособен, до голяма степен сам отговоря за своята безопасност. „Полиция във въздуха няма, тъй като няма и знаци за регулиране на движението във въздуха”, каза инспекторът в „Гражданска въздухоплавателна администрация” Боян Петков.

Движенията на самолетите се наблюдават от земята и ако има сериозни нарушения, правата на пилота могат да се прекратят. „Няма пилот, който да не подлежи на периодична проверка задължително”, добави Петков.

„Всички инструктори, които познавам в България, са много опитни”, каза Антон Георгиев.

„Ако аз бях по-опитен, може би, щях да се справя по-добре. И, може би, нямаше да се потроша”, смята Пенчев.

Всеки пилот, независимо колко е опитен, се надява на едно: „Броят на излитанията да е равен на броя на кацанията”, уточни Георгиев.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.