До тези изводи стигнали американски учени

Генни мутации могат да обяснят защо някои хора са ранобудни, докато други си лягат късно през нощта, съобщи сп. "Сианс е авнир". До тези изводи стигнали американски учени въз основа на широкомащабно изследване, обхванало 89 283 участници.

Още по темата

Учените изследвали геномите им и открили генни вариации, които влияят върху биологичния часовник на индивида. Повечето учени в екипа работят за компанията "23andMe" със седалище в Калифорния, специализирала се в продажба на геномни анализи на клиентите си.

Биологичният часовник, чийто цикъл е средно 24 часа, е характерен за живите организми и влияе върху почти всички биологични функции. При човека биологичният часовник, който се намира в центъра на мозъка и е формиран от 20 000 неврони, позволява да се регулират някои жизненоважни функции за период от около 24 часа. Той контролира цикъла будуване/сън, телесната температура, сърдечния ритъм, отделянето на хормони. За да функционира правилно и да се ресинхронизира непрестанно за период от 24 часа, биологичният часовник си служи със сигнали, свързани с храненето, температурата на въздуха, но преди всичко със светлината.

В рамките на изследването учените идентифицирали около 15 специфични генни мутации у хора в добро здраве, които са ранобудни. Установено било, че местонахождението на 7 от въпросните мутации е близо до гени, за които е известно, че регулират биологичния часовник, уточнява БТА.

"За редица гени се знаеше, че са свързани с регулирането на биологичния часовник, но потенциалната им връзка със ставането от леглото рано сутрин не бе изяснена", отбелязаха учените. Те попаднали също на генни вариации близо до гени, контролиращи възприемането на светлината, у ранобудни хора. За сметка на това никаква връзка не била открита между ставането от леглото рано сутрин и смущения в съня, като безсъние, сънна апнея.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър къмюникейшънс".