Направената инспекция на Аспарухов мост от мултидисциплинарен екип на Института за пътна безопасност (ИПБ) категорично доказва, че мостът е с висок риск за експлоатация. Всички елементи на безопасност /асфалтово покритие, тротоари, пътни обезопасителни системи, отводняване, организация на движението, осветление/ не отговарят и на минималните изисквания за безопасно движение, се посочва в доклада на неправителствената организация, която обединява експертния потенциал на гражданското общество. Институтът за пътна безопасност ангажира международен одитор за извършване на анализ на Аспаруховия мост. Докладът беше предоставен на кмета на Варна и Агенция „Пътна инфраструктура” в началото на годината. Няколко месеца по-късно отговорните институции не са предприели мерки за отстраняване на дефицитите, отбелязват от независимата организация. Що се касае за конструкцията на моста, експертите от ИПБ констатираха силна корозия на металните елементи и дълбоки надлъжни и напречни пукнатини по колоните на моста. Констатирано е критично състояние на тринадесета колона. Настилката на пътното платно на много места е компрометирана. Последният голям ремонт е извършен през 1999 година, налага се и подмяна на хидроизолацията, както и смяна на дилатационните фуги. Тротоарите не отговарят и на минималните изисквания за безопасност. На няколко места тротоарната плоча се е компрометирала и този процес продължава. На места стълбовете за осветление са силно ръждясали и корозирали. Ръждясали са и конзолите, на които е закрепена контактната мрежа. Масово явление са необезопасените кабели, откритите бушони, се посочва в доклада. По време на изучаването на трафикопотока е било установено, че шофьорите често се движат със скорост от 70-80 км/ч. Отделни водачи на леки автомобили карат с над 100 км/ч, а много малко на брой (малцина възрастни) водачи се подчинили на обозначената скорост. По-голямата част от тежките камиони при спускане избирали скорости над 65 км/ч. Пътната обезопасителна система на моста е опасна. Липсва адекватно анкериране, има компрометирани болтови връзки на мантинелите. Системата не е във състояние да удържи и безопасно да пренасочи МПС съгласно тестовите условия. Обезопасителната система трябва да бъде подменена възможно най-скоро, настояват експертите. Предложението на експертите от ИПБ е незабавно да се стартира процедура за отстраняване на констатираните дефицити, като скоростта на движението по Аспаруховия мост да се ограничи до 40 км/ч, като се монтират камери в двете платна на моста. Необходимо е да се потърси наказателна и материална отговорност на длъжностните лица, отговорни за поддръжката на моста. Също така от Института предлагат да се стартира процедура за изграждане на нов мост. Институтът за пътна безопасност подкрепя искането за независимо международно обследване, като напомня, че на 14 август 2018 г. се срути моста „Моранди“ в Генуа. Основните причини, довели до това събитие ,са корозия и акт на бездействие в следствие на неправилното разбиране на асоциирания риск.