Събота: Българският Стоунхендж, неделя: Обич назаем...
Събота, 7 януари, 19:30 ч.
тема: Българският Стоунхендж
автор: Румяна Попова
оператор: Димитър Димитров
Те са там - осем хилядолетия назад във времето. Те са първите, които създават нещо, наречено дом и започват да водят уседнал начин на живот. Те са и първите, които развиват земеделието, търговията, добива на природни богатства. Те са първите, които създават религиите. Как са изглеждали, какви са били нравите им? 80 века по-късно учените търсят и намират информация в чертите на уникално селище от новокаменната епоха, недалеч от врачанското село Оходен.
По запазените останки на жилищни постройки археолозите правят изводи, че основната част от битието е била свързана с осигуряване на прехрана от диворастящи земеделски култури, но и от първите опитомени растения. Открити са въглени, мазилки, опалени камъни и пепел, което говори, че са имали огнище, в което са приготвяли храната си. Сградата, разположена в самия център на структурата е била масивна. Дървените й колони са с диаметър близо половин метър – внушителни за времето си.
Некрополът е разположен в самото селище, а уникалният древен храм на плодородието е на два метра от него. Това кара учените да смятат, че обредите са били нещо толкова важно, колкото и самото поддържане на физическия живот...
Структурата край Оходен, наричана българският Стоунхендж е по-стара с цели 3000 години...
Защо учените наричат българското място истинско и уникално светилище на слънцето? Кои са Той и Тя от Оходен? Дали са били щастливи? Дали да ги съжаляваме или да им завиждаме? Дали дребната жена с крехка физика е носила силен дух, за да бъде погребана като жрица? Защо до него е положен кремъчен нож, а под главата му – гърне с останки от птицата, която вероятно му е принесена в жертва? Те ли са първите жители на Балканския полуостров дошли от други незнайни земи?
Неделя, 8 януари, 19:30 ч.
тема: Обич назаем
автор: Деница Суроджийска и Бисер Петков
оператор: Даниел Антов
„Темата на Нова" разказва неособено красивата следколедна приказка за приемните семейства чрез историите на няколко семейства. Ще надникнем в приемно семейство в село Глава до Червен бряг и ще потърсим „алтернативата" на социален дом в София.
Какви са условията, на които трябва да отговаря и с какво трябва да се справя едно приемно семейство? Каква е ролята на етническия момент в този случай? Могат ли да изчезнат социалните домове? Каква е гледната точка на институциите - социалния министър, министър-председателя, неправителствени организации, Агенцията за социално подпомагане и други организатори на проекти за социални грижа?