Събота: Българският Стоунхендж, неделя: Обич назаем...

Събота, 7 януари, 19:30 ч.
тема:  Българският Стоунхендж
автор: Румяна Попова
оператор: Димитър Димитров

 

Те са там - осем хилядолетия назад във времето. Те са първите, които създават нещо, наречено дом и започват да водят уседнал начин на живот. Те са и първите, които развиват земеделието, търговията, добива на природни богатства. Те са първите, които създават религиите. Как са изглеждали, какви са били нравите им? 80 века по-късно учените търсят и намират информация в чертите на уникално селище от новокаменната епоха, недалеч от врачанското село Оходен.

 

По запазените останки на жилищни постройки археолозите правят изводи, че основната част от битието е била свързана с осигуряване на прехрана от диворастящи земеделски култури, но и от първите опитомени растения. Открити са въглени, мазилки, опалени камъни и пепел, което говори, че са имали огнище, в което са приготвяли храната си. Сградата, разположена в самия център на структурата е била масивна. Дървените й колони са с диаметър близо половин метър – внушителни за времето си.

 

Некрополът е разположен в самото селище, а уникалният древен храм на плодородието е на два метра от него. Това кара учените да смятат, че обредите са били нещо толкова важно, колкото и самото поддържане на физическия живот...

 

Структурата край Оходен, наричана българският Стоунхендж е по-стара с цели 3000 години...

 

Защо учените наричат българското място истинско и уникално светилище на слънцето? Кои са Той и Тя от Оходен? Дали са били щастливи? Дали да ги съжаляваме или да им завиждаме? Дали дребната жена с крехка физика е носила силен дух, за да бъде погребана като жрица? Защо до него е положен кремъчен нож, а под главата му – гърне с останки от птицата, която вероятно му е принесена в жертва? Те ли са първите жители на Балканския полуостров дошли от други незнайни земи?

 

Неделя, 8 януари, 19:30 ч.
тема:  Обич назаем
автор: Деница Суроджийска и Бисер Петков
оператор: Даниел Антов

 

„Темата на Нова" разказва неособено красивата следколедна приказка за приемните семейства чрез историите на няколко семейства. Ще надникнем в приемно семейство в село Глава до Червен бряг и ще потърсим „алтернативата" на социален дом в София.

 

Какви са условията, на които трябва да отговаря и с  какво трябва да се справя едно приемно семейство? Каква е ролята на етническия момент в този случай? Могат ли да изчезнат социалните домове? Каква е гледната точка на институциите -  социалния министър, министър-председателя, неправителствени организации, Агенцията за социално подпомагане и други организатори на проекти за социални грижа?