Регулаторите трябва да си дойдат на мястото, обясни Димитров

„България е тотално зациклила и това започва да става опасно. Радев и неговото служебно правителство не се справят. Служебният кабинет, за да не сбърка, не прави нищо”. Това заяви Мартин Димитров от ДБ в предаването „Твоят ден” на NOVA NEWS.

Относно опита на Земеделците да се регистрират заедно с тях, Димитров заяви, че разговорите за партньорства ще се провеждат след изборите. „В политиката вписването няма значение. България е в тежко положение и трябва да се състави редовно правителство. Първата мярка е овладяване на бюджетния дефицит до под 3%”, каза той.

Според него цените ще се нормализират. „Справянето с инфлацията няма да стане с налагане тавани на цените, защото този подход води до дефицит – когато определиш таван на цената, стоката започва да изчезва”, обясни той.

Като първа стъпка политикът посочи, че регулаторите трябва да си дойдат на мястото. Най-важно било това за Комисията за защита на конкуренцията. 

„Вместо да се погледне основния проблем – КЗК, се търсят заобиколни методи. Служебният кабинет казва, че ще направи сайт. Това няма да проработи. Регулаторът трябва да забранява сливане на две компании, ако те ще заемат 60% пазарен дял”, даде пример Мартин Димитров.

Целия разговор гледайте във видеото.

По повод думите на Мартин Димитров по-късно от КЗК изпратиха официално изявление. Публикуваме текста му без редакторска намеса:

ИЗЯВЛЕНИЕ НА КЗК В ОТГОВОР НА КОМЕНТАРИ ЗА ПРАВОМОЩИЯТА И ДЕЙНОСТТА Ѝ

В отговор на направени изявления днес ( 1 март 2023) в предаването "Твоят ден" на NOVA NEWS, както и в други медии, съдържащи твърдение от страна на г-н Мартин Димитров, че Комисия за защита на конкуренцията не изпълнява своите правомощия, Комисията счита за необходимо да изрази следната позиция:

Неправилно и некоректно е правомощията и дейността на институцията да бъдат използвани за политически и предизборни цели. Комисията е независим специализиран държавен орган, който прилага националното и европейското право на конкуренцията. Законът за защита на конкуренцията, както и европейското законодателство изрично предвиждат, че институцията следва да извършва правомощията си самостоятелно и безпристрастно, без право на намеса и даване на инструкции в работата ѝ от страна на всички органи на държавната и изпълнителната власт, местното самоуправление, и други.

Г-н Димитров от години последователно и тенденциозно изразява негативната си оценка спрямо КЗК, независимо от резултатите от дейността ѝ, които всяка година се представят пред Народното събрание и са достъпни за обществеността. Интервюто изобилства от заучени фрази и обвинения, които не се подкрепят от факти и доказателства, като имат за цел да представят КЗК като единствения отговорен административен орган за високите цени на продуктите. От друга страна, г-н Димитров демонстрира непознаване на правомощията на Комисията, като също така ѝ вменява изказвания на представители на други държавни органи във връзка с предприети от тях действия. Това сочи за открито намерение и тенденциозност за създаване на негативна представа за Комисията сред обществото чрез непрестанни негови медийни изяви.

Секторът на храните в страната е приоритет в дейността на Комисията и е постоянно наблюдаван и проучван от КЗК, за което свидетелстват множеството решения на Комисията през годините.

Както беше оповестено, Комисията извършва предварително проучване по повод увеличението на цените на основни хранителни продукти в магазинната мрежа и преди всичко в търговските вериги в страната. Фокусът на проучването е установяването на забранени търговски практики  по веригата за доставки на селскостопански и хранителни продукти (дефинирани в гл. VII „б“ от ЗЗК) – т.е. наличието на неправомерен натиск от страна на големите купувачи - търговски вериги върху техните доставчици. Подобно поведение на веригите, освен че може да увреди интересите на по-слабите страни – доставчици, би могло да се отрази и на формирането на цените на хранителните продукти към крайните потребители.

В рамките на проучването, за което е необходимо технологично време, освен анализа на поведението на търговски вериги в качеството им на купувачи по смисъла на гл. VII „б“ от ЗЗК, Комисията следва да отчете и наличието на икономически и геополитически фактори,  свързани с Ковид епидемията, войната в Украйна и др., които безспорно оказват влияние върху дейността на предприятията (производители, доставчици, търговци на дребно) и при ценообразуването на хранителните продукти на едро и на дребно.

През 2022г. КЗК образува и секторен анализ на конкурентната среда на пазарите на производство и търговия на слънчогледово олио и пшенично брашно на територията на страната. Анализира се структурата на пазара, пазарните условия за производство и търговия и се проследява доколко ценовите тенденции са повлияни от обективни икономически фактори или са следствие от изкривяване на пазарната среда, посредством прилагане на евентуални антиконкурентни практики.

По повод провеждани в страната промоции на слънчогледово олио през 2022 г. Комисията също се самосезира и наложи имуществени санкции на Билла и Кауфланд за нелоялна конкуренция.

След приключване на проучванията при наличие на съмнения за извършени нарушения, представляващи забранени търговски практики или други нарушения на ЗЗК, вкл. нелоялна конкуренция или забранени споразумения (картели), Комисията няма да се поколебае да упражни законовите си правомощия, в това число да санкционира нарушителите. Спецификата на работата на Комисията е свързана с извършване на пазарни проучвания, които изискват време, за да бъдат събрани и анализирани достатъчно доказателства, които обосновават дали е извършено нарушение на закона. Важно е да се посочи, че доколкото картелите са трудно доказуеми нарушения и представляват тайни договорки между конкуренти, от особена важност е събирането на достатъчно данни за наличието на съгласувани действия между участниците на пазара, като разгласяването в публичното пространство на съмнения за наличието им в дадени сектори, възпрепятства ефективното упражняване на правомощията й за разкриване на тайни споразумения, които ограничават конкуренцията.

Във връзка с твърденията на г-н Димитров относно ефективността на КЗК, напомняме, че преди няколко дни Комисията санкционира „Лукойл-България“ ЕООД с рекордна санкция в размер на 67 771 454 лева за злоупотреба с господстващо положение на пазара на горива. В резултат на активните действия на КЗК, още в хода на проучването по производството, „Лукойл-България“ ЕООД промени и коригира поведението си, което е най-важната цел на антимонополния орган, а именно да осигури защита и условия за разширяване на конкуренцията. Действията на Комисията са важни и предвид факта, че горивата имат структуроопределящо значение за икономиката на страната, влияят значително на конкурентния процес и в други икономически сектори, вкл. храните и засягат пряко обществения интерес.

Относно изявлението на г-н Димитров, че КЗК следва да забранява концентрации при пазарен дял от 60 %, обръщаме внимание, че пазарният дял е само първоначален индикатор при оценка на сделката върху конкурентната среда на засегнатите съответни пазари. Комисията извършва обективна оценка  на очакваните ефекти върху пазара, т.е. прави прогностичен анализ относно промяната в структурата на търсенето и предлагането. Комисията взема предвид освен пазарното положение на участниците в концентрацията преди и след нейното осъществяване, така и множество други фактори като бариери от правно-административен и икономически характер, наличие на сила на купувача, мобилност на клиентите, достъп до алтернативни доставки и др. в зависимост от конкретния случай.  Също така следва да се обърне внимание и на правомощието на КЗК да одобри мерки, предложени от страните по сделката, с цел запазване на конкурентната среда. Комисията забранява концентрации между предприятия, когато след извършване на пазарен тест установи, че предложените мерки не са достатъчно ефективни да отстранят своевременно и изцяло откроените от нея опасения за значително възпрепятстване на ефективната конкуренция на съответния пазар, особено в резултат на създаване или засилване на господстващо положение. Не на последно място следва да се посочи и законовата възможност за разрешаване на концентрации, в случаите при които е изпълнен състава на чл. 26, ал. 4 от ЗЗК, но  като цяло положителния ефект на сделката има  превес над отрицателното въздействие върху конкуренцията на съответния пазар. 

Следва да се има предвид, че компетентността на КЗК е определена в Закона за защита на конкуренцията и тя не обхваща възможност за ценово регулиране, като  правомощията й не включват и установяването и санкционирането на спекула от страна на търговците, съответно овладяване на инфлационните процеси. От изказванията на г-н Димитров по медиите е видно, че същият поради непознаване на работата на КЗК и липсата на експертиза в областта на конкуренцията, с политическо говорене, се опитва да омаловажи изключителния професионализъм на екипа на КЗК.

Новините на NOVA - вече в InstagramTwitterTelegram и Viber - последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.