78-ото издание на кинофорума предлага плеяда от знаменитости

78-ото издание на Международния кинофестивал в Кан (13–24 май 2025 г.) се утвърди като едно от най-силните в последните години, съчетавайки артистична дълбочина, политическа ангажираност и звезден блясък. Под председателството на Жюлиет Бинош, журито разглежда 22 филма в основната конкурсна програма, сред които се открояват както утвърдени имена, така и нови гласове в световното кино.

Киното завладява Лазурния бряг

А за 13-а година операторът на NOVA Таси Асенов тръгна "на лов за звезди". През годините той се утвърди като един от най-големите любители на селфитa ъс световни знаменитости от света на шоубизнеса. Тази година той успя да заснеме дори Анджелина Джоли.

Кадри от селфитата му през тази и предишни години ВИЖТЕ ТУК.

Сред останалите звезди, попаднали в полезрението и обектива му през 2025 г. са Педро Паскал, Мадс Микелсен, Джоел Еджертън, Хоакин Финикс, Дженифър Лорънс и любимата на Джейсън Стейтъм - Роузи Хънтингтън-Уайтли.

Снимка: Таси Асенов, NOVA (селфи с Дженифър Лорънс)

Фестивалът започна с френската комедия „Leave One Day“ на Амели Бонин и отдаде почит на Робърт Де Ниро с почетна „Златна палма“ . Събитието беше белязано и от политически ангажименти: над 350 кинематографисти подписаха отворено писмо в памет на палестинската фотожурналистка Фатима Хасуна, убита при въздушен удар в Газа, осъждайки насилието и призовавайки за мир.

Робърт де Ниро получи почетната „Златна палма” в Кан

Основни акценти от програмата на Кан 2025 

♦ „Nouvelle Vague“ на Ричард Линклейтър е стилна черно-бяла ода към френската Нова вълна. Филмът разказва за създаването на „До последен дъх“ на Жан-Люк Годар, с Гийом Марбек в ролята на младия Годар и Зоуи Дойч като Джийн Сийбърг. Проектът получи възторжени отзиви и се разглежда като сериозен претендент за „Златна палма“ .

♦ „Die, My Love“ на Лин Рамзи, с участието на Дженифър Лорънс и Робърт Патинсън, разглежда теми като следродилната депресия и психоза. Филмът получи деветминутни овации и предизвика спекулации за възможна номинация за „Оскар“ за Лорънс 

♦ „Eddington“ на Ари Астър, с Хоакин Финикс и Педро Паскал, предизвика поляризирани реакции със своето политическо-хорър-комедийно съдържание, вдъхновено от пандемията.

♦ „Sirât“ на Оливър Лаксе е визуално зашеметяваща история за баща, търсещ дъщеря си сред апокалиптични пейзажи в Сахара. Филмът получи максимални отзиви и се счита за един от фаворитите за „Златна палма“.

♦ „The Sound of Falling“ на Машa Шилински е поетична немска драма, разглеждаща междугенерационни женски преживявания. Филмът е сред най-добре оценените и е сериозен претендент за главната награда.

Редактор: Цветина Петкова