Темата коментира Петя Георгиева от „Институт за пазарна икономика“

Коледният брой на „Ревизия“ е посветен на тема, в която всички български правителства се кълнат като приоритетна, но и тема, която винаги остава нереформирана и под всякаква критика. Образованието. Поводът е поредният срамен резултат на нашите ученици на изследването PISA, но причината е друга: Систематичното неразбиране за фундаменталната важност на образованието за икономиката и стандарта на живота.

Няма никакво значение дали приемате резултатите от изследването PISA, нито дали смятате, че уменията, които то проверява, са важни или не. Реалностите са такива. Децата днес нямат нужда от знанията от вчера, децата утре нямат да имат нужда от знанията днес.

Защо българските ученици нямат елементарни знания и умения по четене и математика

Преди много години, когато гледахме филми като „Терминатор“, вярвахме, че бъдещето принадлежи на хората-киборги, които ще имат цялата нужна информация в главата си. Днес живеем в това време, само че чиповете не са в главите ни, а в ръцете ни. Телефоните, смартфоните направиха заучените знания за света напълно излишни, защото цялата информация е на един клик разстояние.

Днес е важно как интерпретираме знанието, какви въпроси задаваме и как преценяваме истинността на знанието. Или казано просто функционална грамотност. А по този показател нашите деца се провалят сериозно. Делът на функционално неграмотните 15-годишни ученици в областите четивна грамотност и математика вече надхвърля 50%. Когато след три години тези ученици излязат на пазара на труда, те няма да могат да се реализират в силно конкурентната среда, в която диктуват правилата на новите технологии. Няма да могат да се съревновават с връстниците си от Европейския съюз.

PISA: Над 50% от българските ученици нямат елементарни знания и умения по четене и математика

България е на последно място сред държавите в Съюза по математика и на предпоследно по четивна грамотност и природни науки. А учениците от страните, които заемат челните места в цялата класация на PISA, източно-азиатските държави, Естония, Швейцария, Канада, Нидерландия, Ирландия и други са с цели учебни години по-напред в уменията си от българските 15-годишни.

Нашата реакция от 2001 година насам е буквално никаква. Реакция, всъщност, дойде и то от синдикат „Образование“, ръководен от „вечната Амбър“ на системата Янка Такева. Според тях данните от това изследване са ясни, но по-важно е какви промени биха повишили качеството на образованието и функционалната грамотност на българските ученици. Припомнят, че българското образование, учебните програми, нашите учебници били контрапункт на това, което оценява PISA и че ако включат учениците от Сингапур, Китай, Ирландия или Естония в нашето национално външно оценяване, те, разбираемо, едва ли ще достигнат и тройка.

Децата не са виновни, виновни сме ние.

Темата за българското образование коментира Петя Георгиева от „Институт за пазарна икономика“. Тя каза, че синдикат „Образование“ не разбира какво точно мери PISA. „В крайна сметка се оказва, че когато тестваме и когато проверяваме уменията на учениците да използват наученото в училище, за да се справят с обикновени или малко по-сложни житейски ситуации, те на практика се провалят. Това е резултата от образователната ни система“, каза тя.

Повече от разговора гледайте във видеото.