Труден ли е бизнесът с розово масло у нас?
С ритуално бране на рози от рано тази сутрин в Казанлък отбелязват кулминацита на 112-я празник на розата.
Още от сутринта розовите полета бяха изпълнени с хиляди гости от страната и чужбина, които наблюдават възстановки на ритуалите розобер и розоварене, които не са се променили през последните векове.
Сезонът на розобера този година е по-слаб заради застудяването в края на зимата и честите дъждове през май.
За предизвикателствата да правиш розово масло в България разказва Методи Стефанов, един от петимата най-големи розопроизводители в страната. За да започне да работи с големите парфюмерийни къщи Стефанов е бил проучван няколко години. За това казва, че освен розовото масло, другата най-ценна стока, с която се работи в неговия бизнес, е доверието. В по-слаба година като тази ударът на пазара ще понесат дребните собственици на стопанства и производителите. Бизнесът обаче не разчита на помощ от държавата.
Другият проблем за българската маслодайна роза, е че изправена пред неравностойна конкуренция. Турските фирми получават помощ от държавата, когато започват да търгуват розово масло на международните пазари. В последните години техния дял от производството и търговията на розово масло расте.
Oще за празника и делника по време на розобера очаквайте в "Teмата на Нова" след новините в 19 часа!
Снимка: Shutterstock