Сравнителен преглед на трите начинания, които си съперничат

Трима предприемачи милиардери - Джеф Безос, Илън Мъск и Ричард Брансън, се надпреварват кой пръв ще влезе в новата ера на частните търговски космически пътувания. Агенция „Ройтерс” прави сравнителен преглед на техните съперничещи си начинания в надпреварата.

БИЛЕТИ

Безос, Брансън и Мъск инвестират милиарди долари в своите космически начинания, като всеки от тях обещава да превозва на пътешествия клиенти, които си плащат.  А участието в това ще струва доста пари.

Снимка: IStock

Има информация, че компанията на Брансън "Върджин галактик" вече има над 600 резервации за билети, струващи около 250 000 долара. Тя очаква да започне пълно търговско обслужване през 2022 г. и в крайна сметка се надява да намали цената на билетите до около 40 000 долара.

Снимка: Getty Images

„Ройтерс" съобщи през 2018 г., че компанията на Безос „Блу ориджин" планира да таксува пътниците с поне 200 000 долара на пътуване, въз основа на оценка на съперническите планове на Брансън и други съображения, въпреки че позицията й може да се е променила. "Блу ориджин" не е разкрила дългосрочните си планове за цените.

Снимка: Getty Images

Човек, чиято самоличност засега не е разкрита, е запазил едно от местата в първата суборбитална мисия на "Блу ориджин", предвидена за 20 юли, предлагайки 28 милиона долара при наддаване на търг.

Компанията "Спейс екс" на Мъск вече закара екипаж до Международната космическа станция и планира да изведе в орбита изцяло цивилен екипаж през септември. Мъск също така каза, че "Спейс екс" ще вземе милиардера Юсаку Маедзава на полет около луната с бъдещата си ракета "Старшип" през 2023 г.

Снимка: Getty Images

УСТРОЙСТВО

Предвижда се космическият самолет "Юнити", използван от системата за многократна употреба "СпейсШипТу" на "Върджин галактик", да бъде издигнат на височина от голям самолет носител, наречен "Ив", преди отделянето.

Апаратът "Ню шепърд" на "Блу ориджин", представляващ съчетание между ракета и капсула, се изстрелва в суборбиталното пространство преди отделянето. Ракетната част се връща на площадката за изстрелване, а капсулата под налягане се спуска обратно на земята с парашути. Тя има шест прозореца за наблюдение - най-големите използвани някога в космоса.
Капсулата "Дракон" на "Спейс екс" е поставена на ракета "Фолкън" за многократна употреба, с която достига космоса.

Снимка: БТА

ЕКИПАЖ И ПЪТНИЦИ

Космическият самолет на "Върджин галактик" може да побира шестима души: двама екипаж и четирима пътници.

Апаратът на "Блу ориджин" може да превозва шестима и да лети самостоятелно.
Капсулата "Дракон" на "Спейс екс" може да носи максимум седем души.

МАРШРУТ

"Върджин галактик" се хвали с време за полет около 90 минути от излитането до приземяването, включително няколко минути в безтегловност.

Снимка: Getty Images

Суборбиталният полет на капсулата на "Блу ориджин" е около 10 минути след отделянето. Тук също хората на борда преживяват няколко минути в безтегловност и виждат извиващата се повърхност на планетата, преди да се върнат на Земята.

Мисиите на "Спейс екс" се очаква да продължат между три и четири дни от изстрелването до приводняването.

ФИНАНСИРАНЕ

Типично за начинанията на Брансън, "Върджин галактик" ползва държавно финансиране. Нейните акции достигнаха върхово ниво от почти 60 долара след одобрението на Федералното управление по въздухоплаване през юни 2021 г.

Снимка: БТА

"Блу ориджин" е частна собственост, а основателят на "Амазон" Джеф Безос по-рано даде да се разбере, че възнамерява да продава акции на "Амазон" на стойност 1 милиард долара всяка година, за да финансира начинанието.

"Спейс екс" също е частна собственост и е събрала милиарди долари чрез успешни дейности за набиране на средства. Сред ключовите инвеститори са компаниите "Алфабет" и "Фиделити". Мъск казва, че парите от таксите за чартърните полети на "Спейс екс" ще отиват за мисии до Луната и евентуално до Марс.

Източник: БТА