Повечето гласоподаватели казват, че не са сигурни, че могат да различат фалшивите новини от истинското съдържание

В седмиците преди предстоящите избори в Индонезия, избирателите бяха заливани с манипулирани видео- и аудиофайлове на политици, предава Voice of America (VOA). Такъв е случаят с видеоклип на покойния индонезийски президент Сухарто, разпространен в социалните мрежи.

Хората, които се занимават с проверката на фактите, като Санти Индра Астути от индонезийската общност за борба с клеветата, казват, че използването на генеративен изкуствен интелект е това, което отличава кампаниите за дезинформация през 2024 година. „По време на изборите през 2014 година повечето измами бяха използвани за дискредитиране на противниковите кандидати. През 2019 година измамите започнаха да дискредитират организаторите на изборите. През 2024 станахме свидетели на още по-странна ескалация, целяща да дискредитира целия демократичен процес“, каза тя.

Изкуствен интелект, дезинформация и безопасност: Предизвикателствата пред изборите в държавите

На собствения им уебсайт хората от индонезийската общност за борба с клеветата разкриват фалшив телефонен разговор, в който основателката на Индонезийската демократична партия на борбата строго порицава кандидата им за президент. В други видеоклипове кандидатите за президент Ания Спасоедан и Прабово Собиянто говорят свободно арабски език, който никой от тях не знае в действителност, за да бъдат привлечени мюсюлманските избиратели в страната. „Измамите вече не се използват само за дискредитиране на опонентите. Някои от тях сякаш имат за цел да подкрепят и дадат тласък на избрания от тях кандидат“, каза още Асути.

В Съединените щати започнаха първичните избори преди окончателните избори през ноември, а изкуственият интелект вече представлява предизвикателство. В един фалшифициран телефонен разговор президентът Джо Байдън изглежда насърчава демократите да останат вкъщи, вместо да отидат до избирателните секции.

Как ЕС участва във войната срещу дезинформацията

Линдзи Горман от организацията „Германски фонд Маршал“ посочи: „От манипулирана медия и роботизирани обаждания до фалшифицирани или изкуствено генерирани аудиоклипове и реклами за кампании - това са нещата, които се появяват в почти всички избори, които наблюдаваме в края на 2023 година и през 2024. Мисля, че това се превръща в новото нормално за нашия политически и изборен пейзаж.“

Повечето гласоподаватели казват, че не са сигурни, че могат да различат дълбоките фалшификати от истинското съдържание. Те споделят, че се надяват новините да си свършат работата и да казват кое е истинско. Гласоподавателите смятат, че има толкова много случайни хора, които правят тези неща, че ще бъде почти невъзможно да бъдат спрени.

Изкуствен интелект: Заплаха ли е за музикалната и филмовата индустрия (ВИДЕО)

На федерално ниво се въвеждат предпазни мерки. През октомври президентът Байдън подписал указ, с който призовава правителствените агенции да издадат насоки, предназначени да предпазят потребителите от измами, свързани с изкуственият интелект. Според Линдзи Горман тези мерки не са толкова ефективни.

„В момента няма изискване, според което да обозначаваме това съдържание като генерирано от изкуственият интелект, дори ако то е използвано за политическа кампания“, каза тя.

Компанията за изкуственият интелект Deep Media, с която Министерството на отбраната на Съединените щати е сключило договор за откриване на така наречените Deep Fakes, изчислява, че до 2023 в световен мащаб са били разпространени половин милион фалшиви аудио и видеоклипове. Анализаторите се опасяват, че през тази политически натоварена година броят им само ще се увеличи, предава Voice of America (VOA).

Източник: Voice of America (VOA)