Красимира Хаджийска, главен оперативен директор на Нова Броудкастинг Груп. Снимка: Красена Ангелова
Демократичното общество не може да функционира без силни медии, заяви главният оперативен директор на Нова Броудкастинг Груп пред Ева Христова в интервю за новия брой на сп. "Мениджър"
Г-жо Хаджийска, каква е оценката Ви за резултатите на телевизията в края на пролетния сезон?
През последните две години NOVA постави абсолютни рекорди по отношение на гледаемостта и продължава да бъде категоричният избор на зрителите в активна възраст (18-59 г.) според пийпълметрични данни . През пролетния сезон медията ни отбеляза изключителни постижения в праймтайм - „Като две капки вода“, Hell`s Kitchen и „Един за друг“ отчетоха значителна разлика пред конкурентите. Новините и основните публицистични предавания също запазиха преднината си. Финалът на „Като две капки вода“ написа история с публика на живо от над 11 000 души, което се осмелихме да направим за първи път на нашия телевизионен пазар. В деня на вота отразявахме случващото се непрекъснато през целия ден. Според пийпълметричните данни това програмно решение се оказа правилно и показа, че във важни за обществото моменти, зрителите се доверяват на журналистите на NOVA.
Планирате ли нови предавания или проекти?
Компанията ни e добре позната като пионер във въвеждането и налагането на международни формати, сериозен продуцент на български сериали и инвеститор в качествено спортно съдържание. В момента сме в разгара на Европейското първенство по футбол, за което придобихме телевизионните права за излъчване преди две години. Вече стартирахме изцяло нов формат – „Скрита самоличност“, който спечели зрителското внимание още с първия епизод. През есента почитателите на „Игри на волята“ ще видят формата още по-мащабен и екстремен от всякога, а „Big Brother“ ще направи своето голямо завръщане шест години след последния си сезон и точно 20 години след старта си у нас. Нещо, което вече се случи и в много други страни. Димитър Рачков ще открие втория сезон на „Пееш или лъжеш“, но вече като негов водещ. В момента подготвяме и изцяло нова риалити продукция, чиято премиера ще бъде през пролетта на следващата година.
Като част от United Media – медийното подразделение на United Group, което е лидер в производството на оригинално съдържание в Югоизточна Европа, обменяме идеи с колегите от другите държави и търсим възможности за копродукции. Стремежът на United Media е да продуцира развлекателни програми, които не само забавляват, но и обогатяват културния и социален живот на всяка страна, в която присъства.
По-младата аудитория се отдръпва от телевизията като медия. Какви са стратегиите, съдържанието и платформите, които се оказват най-ефективни за нейното ангажиране?
Щастливи сме, че скоро NOVA бе отличена с медал за първокласно качество от QUDAL.. Телевизионният канал получи най-голям брой гласове в проучването на международната сертификационна асоциация ICERTIAS, което се фокусира изключително върху поколението Z и милениалите. Именно защото е дадена от младата аудитория, за нас тази оценка е важно признание. В последните години, заедно с нашата дигитална компания Нет Инфо насочихме усилията си в изграждането на по-силна връзка между телевизионното съдържание и дигиталните канали. Заедно създаваме допълнително видео съдържание, което надгражда излъченото в ефира на NOVA. Реализирахме и три подкаста за хитовите ни формати „Игри на волята“, Hell`s Kitchen и „Един за друг“. Допълнихме стратегията си за присъствие в социалните мрежи със специално създадено съдържание, което отговаря изцяло на изискванията на различните платформи – TikTok, Instagram, YouTube и Facebook. Само за последните два сезона, профилите в социалните мрежи на нашите риалити предавания са отчели близо половин милиард видео гледания.
Какви мерки предприехте, за да се съобразите с промените в Закона за хазарта?
Бяхме изненадани от безпрецедентно кратките срокове, в които тези промени се приеха. В нашата позиция настояхме да бъде направена оценка на тяхното въздействие и да се обсъдят с медийната индустрия. Внезапното спиране на рекламата на цял икономически сектор и то във второто тримесечие на годината, несъмнено оказва негативно влияние върху целия медиен пазар. Внимателно анализираме ситуацията с цел оптимизиране на разходите, така както направихме по време на Ковид пандемията, когато успяхме да не замразим нито един започнат проект. В дългосрочен план това може да рефлектира върху подкрепата към българския спорт, филмопроизводството и големите събития от обществен интерес.
Кои от тенденциите на рекламния пазар в момента влияят най-силно върху индустрията и какви са тенденциите в цените на телевизионната реклама?
След Ковид кризата пазарът доста бързо набра скорост, възвърна и дори надскочи нивата преди 2020 година. От тогава досега рекламният пазар продължава да расте с умерени темпове всяка година като големите ръстове на инвестиции отново са в телевизионна и дигитална реклама.
Смятам, че за тези ръстове безспорен принос имат и продължаващите ни мащабни инвестиции в програмно съдържание, както и в разширяването на портфолиото на Нова Броудкастинг Груп. Комбинацията от телевизионни канали с богатото и разнообразно дигитално съдържание в различни платформи, радиостанциите и печатните издания в групата, несъмнено доведе до предоставяне на качествени нови продукти на аудиторията и 360-градусови кампании на рекламодателите.
Отчитайки ръста на рекламния пазар и инфлацията в България, следваме пазарните тенденции в цената на рекламата. Търговските телевизии са с ограничен капацитет заради законовите разпоредби за продължителността на рекламата. От друга страна - гледаемостта не расте, така че когато търсенето е по-голямо от предлагането, то тогава неминуемо цените ще продължат да растат и през следващите няколко години.
Колко сериозен е проблемът, свързан с нелегалното разпространение на вашите програми и какви действия се предприемат в тази посока?
Нелегалното разпространение на телевизионни програми е тема, върху която работим отдавна и ще продължим да съсредоточаваме усилията си за ограничаване на сивия сектор. От ключово значение е въвеждането на ясни правила, защото от липсата им страдат телевизиите, легалните оператори, включително и държавният бюджет. Мнозинството от българските домакинства са абонати и получават достъп до новини, спорт и развлекателно съдържание чрез кабелен, сателитен или IPTV оператор, на когото заплащат. От години на този пазар обаче има недобросъвестни търговски практики и пиратско разпространение на програмите, при което абонаментните такси, които зрителите заплащат не достигат до телевизиите и до държавния бюджет. Приходите остават изцяло при незаконните оператори. Миналата година България отново влезе в черния списък на САЩ за липса на напредък в борбата с пиратството и нарушения на интелектуалната собственост. Това се оказва и сред сериозните причини чужди компании да не инвестират в страната ни, както посочват анализатори.
Каква е ролята на медиите във формирането на културно ангажиранои политически грамотно общество? В дълг ли са те към аудиторията?
Демократичното общество не може да функционира нормално без силни медии, които отразяват процесите в различни обществени сектори, разобличават порочните практики, следят дали политическите субекти изпълняват поетите обещания и не на последно място, които дават културна и социална ориентация. Ние ясно осъзнаваме тази своя функция и ежедневно отстояваме позицията на необходимия независим арбитър. Защото именно медиите са естественото място на диалог между обществото и държавата и те помагат на хората да се адаптират по-добре към заобикалящата ги среда.
Смятате ли, че мантрата - „добрата новина е лошата новина“ трябва да бъде водеща в тревожен свят, залят от дезинформация, която подсилва разделението и страховете на хората?
Журналистите преценяват коя информация е новина. В това отношение нюзрумът на NOVA има пълна редакционна независимост. Опасявам се, че ако разделяме новините само на „добри“ и „лоши“, рискуваме важна информация да бъде премълчана от обществото. Но съм съгласна, че живеем във време на нарастващо влияние на фалшивите новини. Вярвам, че ролята на журналистите да проверяват фактите и да гарантират за достоверността на информацията ще става все по-важна в бъдеще.
Тази година отбелязвате 30-годишнината на компанията. Какви нови цели си поставяте?
Благодарение на прецизната програмна и търговска политика, обективната журналистика, иновативните решения и всеотдайния екип от професионалисти, компанията ни повече от шест години успява да надскача собствените си постижения. Когато си стигнал върха и си лидер във всяко отношение, да надграждаш е все по-предизвикателна задача. Осъзнавайки ролята си на един от основните двигатели на медийния пазар у нас, имаме силната мотивация да продължим да правим смели и решителни крачки за още нововъдения на пазара.
Редактор: Райна Аврамова