Разписанието на влаковете се появи в Google maps
На игра инженер Стоян Стоянов направи първата ясна и разбираема карта на столичния градски транспорт. Преди 2 години от хобито му спечелиха жителите и гостите на двумилионна София. Днес той вече е в услуга на цяла България с модерна и подробна железопътна карта на страната. Трудът му е на световно ниво. А за държавната железница - повод за международен престиж.
Строителството на първата железопътна линия у нас започна още преди Освобождението. От 1866-а 223 км релси правят неразделни градовете Русе и Варна. А днес жп мрежа в цялата страна е дълга над 4000 км.
„Влак-беглец“ изплаши пътници в парижкото метро
Досега обаче железниците нямат карта, която да е удобна, съвременна и в помощ на пътниците.
За да бъдат в крак с времето, от БДЖ търсят решение и попадат на Стоян. От любопитство той се заема с голямо предизвикателство - да направи опростена карта за цялата жп пътна мрежа на България. Нещо, което до този момент просто не е имало.
„Просто исках да видя дали мога да се справя с тази плетеница от линии, да я представя по разбираем начин. Това беше мое вътрешно желание“, сподели Стоян.
Винаги има опасност подобна схема да се превърне в кълбо от линии. Но не и когато Стоян чертае, тогава място за паника няма.
„Отначало картата беше по-опростена, схематично бяха представени връзките между гарите между спирките и градовете, после реших да я усложня - като представих всеки един възможен влак в какво направление тръгва, къде спира, през кои спирки и гари минава“, каза още Стоян Стоянов.
Цветовете ни помагат да се ориентираме - бързите влакове и експресите са с различни цветове, международните влакове са в червено, а пътническите - в зелено.
В софийското метро потегли розова мотриса
В пъти по-трудно е за Стоян да изработи схема на транспорта в град, който е на хиляди километри от неговия дом в Пловдив. Мястото е Курган, в Сибир.
„Той е колкото Пловдив, но с 5-6 пъти по-развит градски транспорт, произвеждат си автобуси, просто реших, видях, че никой не е правил схема за града. Повече от 100 линии свързват различните точки на града. Успях да го направя, по този начин опознах и района, без да съм бил там“, сподели той.
В началото на годината заминава за Сибир, където сам тества всички пътни артерии с помощта на своята карта.
И от Сибир, отбратно у нас, където БДЖ се решава да направи огромна технологична крачка. Разписанието на влаковете се появява в Google maps. Вече в реално време, през компютър или мобилно устройство може да се планира пътуване с железопътен транспорт. За всяка гара знаем кой влак кога пристига или заминава и дали закъснява.
Скоро всеки пътник ще бъде на няколко клика разстояние от картата на Стоян. За железниците предстои още 100 гари да получат своите нови карти през 2020-а.
А следващото предизвикателство пред Стоян е да създаде туристическа карта на Пловдив.
Новините на NOVA - вече и в Instagram, последвайте ни. За още новини харесайте и страницата ни във Facebook.