Как България стана част от юбилейните тържества?

Сега отиваме в дома на класическата музика - Виена, където честват 200 години от рождението на Йохан Щраус. По повод най-значимото събитие в света на класическата музика тази година, „Йохан Щраус виртуозен оркестра" включи България в световното си турне с първи концерт у нас на 31 юли.

Ева Костова и операторът Георги Георгиев пътуваха до австрийската столица, за да ни срещнат с музикантите и с техния концертмайстор – българката Таня Джарова-Салюстио.

Майски следобед по виенските улици. Минаваме покрай фасадата на Държавната опера, когато забелязваме афиш за предстояща същата вечер постановка на „Трубадур”, със сопраното ни Красимира Стоянова в главната роля. Още една частица от България, казваме си, в „Града на музиката“, както наричат Виена. Посоката ни обаче, е двореца „Шьонбрун”, където ни очаква още.

200 години от рождението на Йохан Щраус

Как извоювахте това място, какъв беше пътя?

„Пътят не беше никак лесен. Във Виена има много добри музиканти, събрани от цял свят. И за да се стигне до една позиция на концертмайстор много труд, постоянство, дисциплина“, разказва Таня Джарова-Салюстио, концертмайстор на „Виена Шьонбрун оркестра” и „Йохан Щраус виртуозен оркестра”.



Таня Джарова-Салюстио е концертмайстор на дворцовия оркестър от 26 години. Работното й място е залата, в която самият Моцарт изнасял някога концерти. Майка на 4 деца, 3 от които тризнаци, всичко в живота си дотук Таня определя за много повече от сбъдната мечта.

Има ли някаква черта, която обединява българските класически музиканти? Нещо от рода на акцента, когато говориш чужд език, например?

Школата българската, руската, изобщо източната школа е много, много добра и това е това, което всъщност ни слави.

Така, преди две години Таня продължава да катери върхове. Поканена е за концертмайстор в още един оркестър – новосформирания „Йохан Щраус виртуозен оркестра”. Сборна формация от най-добрите виенски музиканти, събрани да изпълняват музиката на Щраус докато пътуват. По цял свят.



„Известен е като Кралят на валса или като Поп-звездата в света на класическата музика, за Виена той е един символ. Защото музиката му е лека и лесна за разбиране от всички", обяснява ни Дейвид Скар – диригент на „Виена Шьонбрун оркестра” и „Йохан Щраус виртуозен оркестра".

Има ли нещо, което само този оркестър може да прави?

Само този оркестър може да свири толкова хубаво! Хората обичат да слушат добре изпълнена музика. И когато свириш красиво, няма как да не им хареса, без значение дали познават произведението или не.

Случава ли ви се да си мислите за нещо странично по време на концерт?

Рядко, но да, случва се. Понякога това, което свирим, ми напомня разни случки от живота, но трябва да внимаваш да не се разсееш много, защото стават бели.

Строг диригент ли сте?

Не, свестен съм. E, мога и да се скарам понякога, но се опитвам да съм приятел с музикантите.

Какво четете по-бързо – букви или ноти?
Ноти!

А каква музика слуша един диригент?

Страшно различна музика. Обожавам джаза от 30-те и 40-те. Аз съм от Южна Африка, така че слушам и африканска музика, има някои много добри неща. Не харесвам поп музика, скучна ми е.

„Бях на 5 годинки. Защо цигулката, не мога да ви кажа. Като започнах да свиря на цигулка обаче, установих, че не е никак лесно и всъщност исках да се откажа. Докато моите приятелчета играеха навън на улицата, аз трябваше да свиря. Но благодарение на моята майка - в България като се започне нещо, то трябва да се довърши докрай, тя така малко или много реши вместо мен всъщност", разказва Таня Джарова-Салюстио.

Случвало ли ви се е да носите някога цигулката си с вас на почивка?

О да, особено като дете. На морето аз ходех с цигулка.

Свирили сте по цял свят, имате ли си любими „терени”, така да кажем?

Преди две години бяхме в Южна Африка. И докато свирехме, чувахме от време навреме гласа на хиените зад нас, но така около сцената, седяха така наречените рейнджъри, които всеки момент може да реагират, ако има нещо опасно. Бразилия също ще я запомня. Особено бразилската публика. Значи, тя е невероятна! Що се отнася до разбиране, мога да кажа, че българската публика е една от най-компетентните публики. И това, което мен ме радва – публиката в България става все по-млада и по-млада.



А до следващата среща с нея остават два месеца. Защото „Йохан Щраус виртуозен оркестра” ще посети България като част от световното си турне, посветено на 200-годишнината от рождението на Щраус. 7 от най-големите ни градове, 5 от летните ни театри, крепостта Царевец и двора на Военната академия ще бъдат озвучени от неговите ноти.

NOVA е медиен партньор на събитието.

Редактор: Боряна Димитрова