Как да се научат да разпознават насилието и кога да потърсят помощ?
Над 80% от училищата в България са докладвали инцидент с насилие над дете. Средно 30 прояви на тормоз в училище се случват на ден. Онлайн тормозът се е увеличил значително през последните години, като към момента представлява 38% от всички случаи на насилие в училище.
Една кампания си е поставила за цел да промени статистиката. По данни на PISA едно от всеки 10 деца не се чувства в безопасност в класната стая. А броят на инцидентите расте всяка година.
Olympus в партньорство с училища от цялата страна стартира кампанията „Сила за новото поколение“ срещу агресията в училище. Целта е да запознае учениците и родителите с ключовите аспекти на тормоза в училище. Как да го разпознават? Как да се борят с него? И как да потърсят помощ? В предаването „Социална мрежа“ гостува Александра Стоименова, старши бранд мениджър на Olympus, която разказа повече за кампанията „Сила за новото поколение“.
„За нас винаги е било много важно качеството на нашите продукти, но и семейството като основополагаща единица за създаването и отглеждането на стойностни личности. Казахме си, че искаме да направим нещо по-сериозно в подкрепата на семействата и техните деца. Тогава се натъкнахме на стряскащите статистики. Решихме да направим нещо за спрем този тормоз в училище. Да инициираме разговор и да се превърнем в двигател на промяната. Така се роди кампанията „Сила за новото поколение“. За нас най-важното не е да дълбаем в тези статистики, а да покажем основния контрапункт на насилието. Това всъщност е добротата и добрият пример. Споделените и открити отношения между децата, между децата и родителите и учителите. С помощта на психотерапевта Милена Манова разработихме инструменти, които да помагат в тази посока. Тези (физически и онлайн) инструменти вече са в над 150 училища в цялата страна. Онлайн инструментите са видеа с инфлуенсърите Изабел Овчарова и Дара Екимова, които говорят на теми: „Какво е насилието?“, „Как да го разпознаем?“, „Как да реагираме, ако сме жертва или случаен свидетел на насилие?“
Александра Стоименова подчертава, че спречкванията между децата не се разглеждат като насилие. „Насилието е системен акт. Идеята на нашата кампания е да стимулираме децата да бъдат себе си, да отстояват позициите си, да не ги е страх, когато виждат, че нещо не е редно. Кампанията се стреми да обхване и учителите, и родителите. И цялото общество. Всички ние сме допуснали това да се случи и трябва да направим каквото можем, за да обърнем негативните статистики. Важно е да научим децата да бъдат приятели. Да говорят помежду си. Да си споделят, да чувстват емпатия. Да са съпричастни. Това помага в борбата срещу насилието.“
Александра Стоименова пояснява, че до момента в кампанията участват всички училища в столична община, училища в Костинброд, Сливен и Варна. Всички останали, които имат желание, могат да се присъединят като пишат на Olympus или на рекламната агенция Noble Graphics.
„За нас е дългосрочен ангажимент да преборим агресията и тормоза в училище. Това е дълъг процес и определено ще изисква време. Нямаме краен срок и се надяваме с всеки следващ срок в училище, да движим все по-добре и по-добре. Още сме в началото на кампанията и чакаме обратна връзка от участващите училища. Продължаваме и през пролетта, във втори срок. Предстои да се използват нови инструменти. Искаме да надграждаме и да продължаваме в духа на позитивното да помагаме на децата.“
Докато оформят първата фаза на кампанията от Olympus, се ражда и идеята за видеата. Екипът се спира на Изабел Овчарова и Дара Екимова. „Изабел е страхотен артист, защото освен че създава съдържание, пише книги на темите за това как трябва да бъдем благодарни, да обичаме себе си, да преживяваме трудностите. Самата тя е много позитивна и харизматична. Дара чрез музиката и посланията в песните си също беше много точен избор. Те прегърнаха идеята веднага. Видеата, които направихме с тях, бяха опорни точки, подадени от нашия психотерапевт. Те ги развиха и всичко това, което виждаме в тях. Нашият контрапункт на насилието, а именно приятелството е много добре застъпен в едно от видеата. Защото са приятелки в личния си живот. И е важно да покажем колко важно е приятелството и какво ни носи. Към аудиторията на родителите включихме като лице и актрисата и тв водеща Ралица Паскалева, която също подкрепя кампанията. Ще разширяваме обхвата, защото искаме повече хора да чуят за кампанията и посланието да достигне до тях.“
Александра Стоименова вярва, че всички деца, жертва на тормоз, трябва да се обърнат за помощ към своя учител или родител. „Това е първата и много важна стъпка. Учителите са с тях всеки ден. Те имат наблюдения над всички ситуации. Родителят също трябва да бъде запознат, както и училищния психолог, който да помогне, ако ситуацията е по-тежка. Децата прекарват в училище години наред и трябва да се научат да се справят с тези ситуации помежду си.“
Целта на кампанията е всеки учебен срок да представя нови активности и инструменти, които да предостави на учителите, за да работят с тях. „В настоящата фаза, освен видеата, които изпратихме, включихме и физически материали – стикери и плакати с вдъхновяващи послания, които да се разлепят из класните стаи. За учителите направихме едно методическо указание как да използват материалите. Познавайки децата, сами да измислят формата, чрез която да ги надградят по тяхно усмотрение. Вече имаме обратна връзка и страхотни примери – учителка беше пуснала видеата на децата, бяха си поговорили кои са Дара и Изи и какво знаят за тях. След това ги беше помолила да нарисуват какво за тях е приятелството, използвайки стикерите като изразно средство към техните рисунки. Беше ни изпратила рисунките, които бяха страхотни.“
Модерните форми на агресия са в интернет, когато се споделят в социалните мрежи или в различни чат групи обидни думи или доноси за някое дете. Но трябва да се работи активно с всички страни – и с жертвата, и с насилника. Кампанията е адресирана към учителите, но от Olympus се надяват и училищните психолози да се включат и да им помагат.
Редактор: Боряна Димитрова