Двамата млади предприемачи разказват за приложението, чрез което се опитват да ограничат разхищението на храна

Над 1 милиард тона е изхвърлената храна в света от началото на годината. До края на видеото това число ще се е увеличило с още поне 10 000 тона. В България разхищението на храна е 103 кг на човек годишно. Това би било достатъчно за един човек да се храни повече от месец. Двама млади българи предлагат решение на част от този проблем. Джейн Димитрова и Велин Керков създават платформа за спасяване на храна. Foodobox е платформа с мисията да намали разхищението на храната, като тя свързва крайните потребители с най-различни заведения за хранене, супермаркети и хранителни магазини, които всеки ден имат непродадена храна, която е вкусна и годна, но би била бракувана, ако не се оползотвори.

„Бидейки студентка в Италия, където изкарах близо 5 години, се вдъхнових като използвах най-редовно подобна платформа, с която се изхранвах всеки ден, спестявах пари, откривах нови заведения. Връщайки се в България покрай COVID, както доста млади хора, видях, че у нас липсва подобна иновация, а в същото време има немалко количество изхвърлена храна,” сподели Джейн Димитрова

В „Успехът: Forbes по NOVA” Любо Киров за дългия път към сцената

“Голяма част от трудностите, особено в началото, бяха свързани с манталитета на българина. Случвало се заведения да ни кажат, за нас е по-лесно изобщо да я изхвърляме, отколкото вие да печелите на гърба на нашите продукти, което е абсурдно. Случвало се е изобщо заведенията да не знаят за всичките регулации, които има в България срещу разхищението на храната”, разказва за трудностите, с които се сблъскват двамата пионери в тази сфера Велин.

Чрез приложението потребителите получават кутия пълна с различни продукти, които не са били продадени от магазина или ресторанта през деня. Предимствата са три според основателката на платформата.  Намалява се количеството изхвърлена храна, която се бракува. На второ място се монетизира храна, която би се изхвърлила, продавайки я в последните минути на работното си време. И на трето, но не и последно място, има жив човек, който отива на място в обекта, взима си кутията, запознава се с заведението.

“Ние получаваме каквато и да е комисионна само и единствено в момента, в който има продажба. Тоест нашият модел е win-win-win за всички - и за нас, и за потребителя, и за самото заведение”, разяснява Велин

В „Успехът: Forbes по NOVA” проф. Ана Пройкова, която живее чрез физиката и познанието

4 години след старта, в платформата има над 100 000 крайни потребители и партньорства с 500 заведения в България. От 2 години работи и на румънския пазар. С плановете си за разрастване извън страната, компанията е набрала финансиране на обща стойност над 400 000 евро. Екипът им създава цялостно обучителна програма, с която достига до ученици в цялата страна. Компанията разработва и дарителска кутия, чрез която се стреми да реши още един дългогодишен проблем – този с даряването на храна.

“Причината да стъпим в Румъния беше, че в правилния момент намерихме правилния екип и това вече ни доведе до решението да стъпим в Букурещ. Друга предпоставка е това, че там се изхвърля повече храна, отколкото в България и не на последно място има конкуренция, която си върши правилно работата, образова пазара и вече развива идеята, че подобна инициатива е значима и спасява много храна от изхвърляне. Тъй като за да решим проблема с разхищението на храната, обществото трябва да е осъзнато и да разбира корена на проблема и до какво води той”, категорична е Джейн. “Например, един хранителен бизнес, който желае да дари количествата останала храна, не може да го направи, ако тази храна е сготвена. За съжаление, Хранителната банка у нас не приема сготвена храна. Друга лимитация е, че на дарената храна се заплаща ДДС от 20%, което си представлява един разход за бизнеса и на практика излиза по-евтино да изхвърлиш храната, отколкото да дариш.”

Разхищението на храна няма да изчезне за ден, но колкото по-осъзнати сме за проблема, толкова по-добри решения можем да вземем за собствената си храна и за храната, от която другите се нуждаят. Чрез Foodobox може да спасим максимално много храна, не само в България, но и в цяло Източна Европа.

Очаквайте поредицата „Успехът: Forbes по NOVA” всяка събота в „Събуди се“ по NOVA

Редактор: Райна Аврамова