За приключението ѝ в предприемаческия свят
Светла познава корпоративния свят изключително добре. За повече от 20 години тя успява да наложи десетки марки и продукти на популярни международни брандове в сферата на бързооборотните стоки.
Професионалната ѝ визитка е впечатляваща, както и личната – тя е майка на двама синове и една дъщеря.
„Ти като тръгнеш по стълбичката на кариерата, особено в тези големи регулирани компании, на практика то те води. И ти ако се наслаждаваш на това, което правиш, намираш смисъл в това, което правиш, успяваш да балансираш и между работа, и между семейство.“
Светла е от Плевен, завършва бизнес администрация в Софийския университет. Веднага след това започва работа в маркетинг отдела на козметична компания.
Две години е анализатор, преди да се отправи към следващото предизвикателство – друг международен бранд, което се оказва и работа мечта.
„Аз вярвах, че искам да се пенсионирам на това място. И просто е много смешно как един ден на път за работа чуваш по радиото, че твоята любима компания, в която ти работиш, е продадена. Беше шок и от тогава започнах въртележката.“
Годината е 2005-та, когато от офис, в който няма дори топла вода, Светла става част от огромна корпорация.
„Първоначално отговарях за България като пазар, след което 5 години бях преместена в Румъния и там отговарях за целите Балкани като пазар.“
През пролетта на 2010 г. получава обаждане от централата на компанията – Светла се прибира в София и поема ролята на кънтри мениджър.
„В момента, когато се върнах в България, обаче не ми се искаше повече да си тръгвам оттук.“
Условието ѝ да работи от София не се променя, когато ѝ предлагат да оглави продажбите на компанията за Източна Европа, Близкия Изток и Африка.
„Буквално това са едни 90 пазара, за които ти отговаряш за едни конкретни категории продукти, и това беше едно адско пътуване и невероятно учене, защото ти, ако трябва да убедиш търговския директор на Русия, че нещо, което ти му даваш като съвет е правилно, наистина трябва да имаш едни конкретни умения, след което да слезеш долу към Африка и да водиш обучения в Нигерия за това как се лансира конкретен продукт, да ти научат името, да им вдъхнеш доверието. Водила съм преговори с Близкия Изток, което също е страшно предизвикателство, бидейки и жена.“
Пътуванията и времето ѝ далеч от семейството натежават и не след дълго, когато се появява възможност да оглави бизнеса на вече ребрандираната компания у нас, тя приема – годината е 2015-та, а за нея това е мечтаната работа.
„И пет години аз бях изпълнителен директор на компанията, преди да започна моя предприемачески свят.“
Докато Светла е в тази роля, тя и съпругът ѝ, който има рекламна агенция, често си говорят за създаването на собствен бизнес. Отнема им 2 години, преди да започнат да работят сериозно върху идеята.
„В момента, който си дадох сметка, че аз наистина няма какво повече да взема в тази компания, отидох вкъщи отворихме с мъжа ми екселските таблици, направихме калкулацията, видяхме, че аз ако 3 години нямам доход, все пак ще оцелеем като семейство и казах, окей, на следващия ден просто се прибрах, отидох в офиса и казах, че напускам.“
Семейните спестявания Светла и съпругът ѝ инвестират във VIDAS Company или в производството на безалкохолни напитки с български билки и плодове.
„Когато всяка втора дума на вечеря вкъщи, отваряйки в хладилника, малко какво има за пиене и ти не можеш да дадеш алтернативата, си даваш сметка, че има потенциал, който все още не е взет. Така започна идеята. Започна си като чисто семейно начинание.“
Бизнесът обаче е изправен пред сериозно изпитание – компанията стартира в началото на март 2020 г., няколко дни преди обявяването на Ковид пандемията в България.
„До миналата година се сблъсквахме в толкова много бетонени стени всеки ден, че е истинско чудо, че все още съществуваме. Много често ме питат, ако съм знаела през какво ще мина през тия 4 години и дали съм щяла да се захвана с това, ами казвам ти, нямаше да се захвана.“
Въпреки усилията, възвръщаемост на инвестицията все още няма.
„Най-трудното мина, буквално както го пише в учебници…2024-та завърши в чудесна форма. Беше първата година, в която ние не сме на загуба, което е невероятно.“
Както казва Светла, само времето показва дали си е заслужавало. Това е и един от уроците, който учи, по пътя на бизнеса.
„Научих се на търпение. Научих се, че особено, когато си предприемач, не всичко се случва просто така. Нали знаеш тази сентенция, ако гребеш през реката на Ада по-добре да продължиш да гребеш, докато стигнеш до отсрещния бряг. Ето това е в момента. Почти сме стигнали до отсрещния бряг.“
Очаквайте поредицата „Успехът: Forbes по NOVA” всяка събота в „Събуди се“ по NOVA.
Редактор: Боряна Димитрова